OPERAFORESTILLING I 2019: CARMEN

Georges Bizet’s Carmen er en operaforestilling af de allermest populære. Oplev den under åben himmel den 9. 16. eller 17. august 2019.

Se billetter

Carmen har alt hvad man kan drømme om i en operaforestilling. Stort drama, lidenskabelige karakterer og en passioneret kærlighedshistorie. Det hele leveret med fortryllende melodier.

Musikken er ligeledes i en klasse for sig. Bizet komponerede mange gode værker, men med Carmen overgår han sig selv. Lyt f.eks. til tyrefægteren Escamillos Toreador-sang i operaens akt II – det er svært ikke at nynne med.

Stort drama – selv for en operaforestilling

Det er svært at overgå dramaet i Carmen. Selv i en genre som opera, der jo ellers  ikke er kendt for at lægge låg på følelserne.

Man fornemmer allerede i åbningsscenen, at der er et teatralsk forløb under opsejling. Sigøjnerpigen Carmen og de andre piger fra tobaksfabrikken strømmer ud efter arbejdsdagens afslutning. De lokale ungersvende flirter. Men Carmen lader med en uforglemmelig habanera forstå, at hendes hjerte ikke lader sig binde. Kærligheden er en oprørsk fugl, ingen kan tæmme.

Habaneraen er i øvrigt også et eksempel på, at solosang i opera ikke altid trækker på samme hammel. I Carmen leges der med genrene som i få andre berømte operaer.

Carmen er en operaforestilling af de mest populære
Opera Hedeland opførte også Carmen i 2007. Dengang med Randi Stene i rollen som Carmen.

Den livlige Carmen bliver anholdt for et knivoverfald, men hun forfører operaens anden hovedkarakter, Don José – der skulle bevogte hende – og de flygter sammen. Parret bliver elskere. Don José deserterer fra hæren og lader sin kæreste fra hjemegnen, Michaëla, i stikken for at være sammen med Carmen.

Men ak, to måneder senere er Carmen blevet træt af Don José. I stedet har hun åbnet sit utæmmelige hjerte for tyrefægteren Escamillo.

Vil du læse hele historien så kig videre her – eller indløs billet og få slutningen i Opera Hedeland i august 2019.

CAST

Holdet bag Carmen – operaforestilling 2019 

Solister 

Kunstnerisk team

  • Instruktør og konceptuerende scenograf: Runar Hodne
  • Dirigent: Christian Kluxen
  • Kostumedesigner og konceptuerende scenograf: Maria Gyllenhoff
  • Assisterende dirigent: Nathanaël Iselin
  • Kormester: Filipe Carvalheiro
  • Lysdesigner: Mikael Sylvest

Lange biografier – operaforestilling 2019

Solister

Carmen: Andrea Pellegrini
Mezzosopran Andrea Pellegrini er uddannet fra Det kgl. danske Musikkonservatorium og tog afgang fra Operaakademiet i 2006. I dag er hun en af landetsmest efterspurgtemezzosopraner med anerkendelse for operapartier og koncertoptrædener både herhjemme og i udlandet. Andrea debuterede i 2006 på Det Kgl. Teater i rollen som Rosina i Rossini ´s “Barberen fra Sevilla”.

Hun har udviklet betydelig autoritet i et stilspænd, der strækker sig fra barok og tidlig musik og fremefter i operaer af Vivaldi, Bellini m.fl.  Gennem de senere år har Andrea tolket vidt forskellige partier i operaforestillinger som Rosina (Rossini: ”Barberen i Sevilla”), Cherubino (Mozart: ”Figaros Bryllup”), Idamante (Mozart´s ”Idomeneo”), Beppe (Mascagni´s ”L´amico Fritz”) og Armastre (Händel´s ”Xerxes”).

I Opera Hedeland har Andrea har tidligere sunget Mercédès (Bizet´s ”Carmen”2007), Adalgisa (Bellini´s ”Norma” 2010) og Suzuki (Puccini´s ”Madama Butterfly” 2013).

Andrea har desuden optrådt i koncertsammenhænge med flere danske og udenlandske orkestre. Hendes virke indbefatter optrædener i crossover-sammenhænge med både at placere klassisk musik i nye kontekster og i ensembler med latinamerikansk musik. Andrea har modtaget flere priser. Herunder bl.a.Musikkritikernes Pris, Reumerts talentpris, Aksel Schiøtz Mindelegat og Elisabeth Dons Mindelegat.

Don Jose: Magnus Vigilius
Tenor Magnus Vigilius tog afgang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2001 med diplom i sang og drama. Fra 2014 fortsatte han sine studier hos Elena Batoukova Kerl og Torsten Kerl. Magnus deltog i 2014 i The Lauritz Melchior International Singing Competition og vandt andenpladsen samt orkesterprisen.

I 2018 valgtes han som “Årets sanger” for sin Siegmund i Wagners “Die Walküre” på Den Ny Opera i Esbjerg.

I sæson 2016/2017 sang han adskillige større partier på den Tjekkiske Nationalopera in Brno. Partier som Pinkerton i “Madama Butterfly”, Cavaradossi i “Tosca” og Boris Grigorjevič i Janáček’s opera “Kát’a Kabanová” i samarbejde med instruktør Robert Carsen. Sidstnævnte produktion vandt prisen som “Årets Janacek opera” i 2016 og har siden vundet adskillige andre priser.

Nylige partier er bl.a. i operaforestillinger som Radames i Verdi´s “Aida” på Oper Halle i Tyskland, Siegmund i Wagner´s “Die Walküre” på Teatro di San Carlo i Napoli, Cavaradossii Verdi´s “Tosca” på Kungl. Operan i Stockholm og Erik i Wagner´s “Der fliegende Holländer” på Oper Graz i Østrig.

Escamillo: Emil Havold Næshagen
Basbaryton Emil Havold Næshagen, født 1992, studerer på det norske opera-akademi og er medlem af Den Norske Operas solistensemble. Under sine studier har han bl.a. sunget disse partier i Mozart-operaerne: Figaro i ”Figaros Bryllup”, Leporello i ”Don Giovanni” og Don Alfonso i ”Cosi fan tutte”. Hertil titelrollen i Puccini´s ”Gianni Schicchi” og Vater Peter i Humberinck´s ”Hänsel und Gretel”. Han har desuden sunget partierne Dulcamara i Donizetti´s ”Elskovsdrikken”med Opera Opus, Count Ceprano i Verdi´s ”Rigoletto”på Oscarsborg Opera Festival samt Donner i Wagner´s ”Rhinguldet”og endelig Le Roi i Massenet´s ”Cendrillon” med Lidal North Summer Opera på Den Norske Opera. Som koncertsanger har han sunget i værker af Bach, Händel, Mozart, Schubert og Vaughan-Williams. I 2017 fik han sin debut på Den Norske Opera som Zuniga i Bizet´s ”Carmen”.

Michaëla: Yana Kleyn
Sopran Yana Kleyn er født i Moskva og uddannet pianist fra Russian Music Academy Gnesins i Moskva. Hun begyndte sin uddannelse som sanger samme sted i 2006 og skiftede herefter til solistklassen på Syddansk Musikkonservatorium, hvorfra hun fik sin master i sang i 2012. Yana bor i København.

Siden sin afgang har Yana optrådt på Stockholmsoperaen som Liu i Puccini´s “Turandot”, Michaëla i Bizet´s Carmen, Leonore i Verdi´s “Troubaduren”, Donna Anna i Mozart´s Don Giovanni” og Mimi i Puccin´s “Madame Butterfly” – i Josef Curas produktion. Desuden har hun bl.a. optrådt i operaen i Metzsom Desdemona, i Verdi´s “Othello” på Savonlinna Opera festival i Finland, som Donna Anna i Mozart´s “Don Giovanni” på Oper Köln og som Euridyce i Glucks “Orfeus” på Teatreo Massimo i Palermo. Yana har bred koncerterfaring og har sunget i bl.a. Stockholms Konserthus og med flere orkestre herhjemme og i udlandet.

Zuniga: Jakob Bloch Jespersen
Basbaryton Jakob Bloch Jespersen tog afgang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og siden fra Operaakademiet i København. Operaengagementet har bl.a. ført ham til operaforestillinger på Det Kongelige Teater, i Opera Hedeland (Masettoi Mozert´s ”Don Giovanni” i 2012), på Copenhagen Opera Festival og til Dublin Summer Festival med roller som Leporello i Mozart´s ”Don Giovanni”. Og ja, listen fortsætter med partier som Gurnemanz i Wagner´s ”Parsifal”, Basilio i Rossini´s ”Barberen i Sevilla”, Frère Laurent i Gounod´s ”Romeo og Julie”, Magister i Carl Nielsens ”Maskerade”, Collatinus i Britten´s ”The Rape of Lucretia” og somAeneas i Purcell´s ”Dido og Aeneas”.

Jakob er en internationalt efterspurgt koncertsanger med et vidt repertoire, der strækker sig fra 1700-tallet og frem til vor tid.

I 2013 modtog Jacob Bloch Jespersen de Danske Musikkritikeres pris.

Moralès: Frederik Paevatalu Rolin
Baryton Frederik Rolin er uddannet hos Kirsten Buhl Møller ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har studeret på Operaakademiet i København. Han fik sin operadebut i 2012 og har sunget partier i operaer af bl.a. Ravel (”L´enfant et les Sortileges”), Puccini (”La Boheme” og ”Madama Butterfly”) og Verdi (”La Traviata”). Det er bl.a. foregået hos Opera Frederiksberg, Guiopera, Det Kgl. Teater, Ålborg Opera Festival og Copenhagen Opera Festival. Hertil koncertaktivitet med adskillige symfoniorkestre herhjemme og i Skandinavien.

Frederik har modtaget talentprisen fra Léonie Sonnings musikfond, Hans Voigts mindepris og et rejselegat fra Statens Kunstfonds karriereprogram, Den Unge Kunstneriske Elite.

Mercédès: Ingeborg Børch
Mezzosopran Ingeborg Børch er uddannet operasanger fra Operaakademiet, Solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Royal Academy of Music i London. Hun debuterede i 2010 på Det Kongelige Teater i Richard Strauss’ opera “Elektra” og har siden bl.a. sunget “Carmen” med Det Kgl. Teaters turnéafdeling og i øvrigt medvirket i adskillige operaer i ind- og udland. Heraf kan bl.a. nævnes Madame Butterfly, La Traviata, Elskovsdrikken, Maria de Buenos Aires, Poppeas Kroning.

Ingeborg medvirker desuden i musical og anden crossover og har gennem årene været med i “My fair Lady”, “Cats”, “Phantom of the Opera”, “Billy Elliott” og “Showboat” på Det Ny Teater og Nørrebro Teater.

Ingeborg er fast medlem af gruppen Kopenhagen Kabarett og Operafabriken i Malmø. Hun modtog i 2010 både stipendium fra Sonning komiteen og Det danske Wagnerselskab.

Frasquita: Sibylle Glosted
Koleratursopran Sibylle Glosted voksede op i en musikalsk og kunstnerisk familie og begyndte sin egen karriere som sanger i en tidlig alder. Hun tog en bachelor i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2013 og siden afgang fra Operaakademiet i Stockholm i 2016. Her vandt hun i sit andet år Kungliga Musikaliska Akademiens Nationala Stipendium og Anders Wall Stipendiet.

I 2016 vendte Sibylle Glosted tilbage til Stockholm for at synge i rollen som Miss Schlesin i Philip Glass’ opera “Satyagraha” ved Folkoperan. Samme år optrådte hun i rollen som Ofelia i operaen “Hamlet in absentia” på Kronborg og i rollen som Zerlina i Malmøs turneopsætning “Don G”.

Hun har et stort koncertrepertoire og har bl.a. sunget sopran-stykket i Händels ”Messias” i Holmens Kirke og turneret i Sverige med Carls Orffs “Carmina Burana” sammen med GotlandsMusikens Orkester.

I 2017 kunne man opleve Sibylle i partiet som elverkongens datter i Niels W. Gades ballade ”Elverskud” opført i Konservatoriets Koncertsal i København, akkompagneret af Copenhagen Phil. Samme år blev hun ”Årets Unge Operatalent” på Copenhagen Opera Festival og modtog i juni Årets Reumert Talentpris for sin optræden som Ofelia i ”Hamlet in Absentia”.

Remendado: Jonathan Koppel
Jonathan kommer fra en musikalske familie – og er oldebarn af komponisten Herman D. Koppel. Han fik i 2015 sin bachelor i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved Professor Kirsten Buhl Møller og har tidligere haft sangstudier hos Hovsångare Björn Asker. Han stod på scenen allerede som 5-årig på Det Kgl. Teater i rollen som Cio-Cio-Sans lille dreng i Puccini´s Madame Butterfly.

Jonathan har desuden optrådt i adskillige koncertsammenhænge. I 2018 sang Jonathan partiet som Normannoi Donizetti´s ”Lucia di Lammermoor” på Opera Hedeland.

Dancaïre: William Pedersen
Baryton William Pedersen er opvokset i et hjem som søn af to operasangere. I 2016 tog han en bachelor fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Kirsten Buhl Møller. Herefter fulgte et års Konzertgesang program på Hochschule für Musik und Theater München. Siden tog han Masters-afgang fra Guildhall School of Music and Drama i London.

Han har sunget partier som Figaro i Mozart´s “Figaros Bryllup” på Bloomsbury Opera i London og sang også baspartiet i Leonard Bernstein’s Chichester Psalms med Los Angeles Phil med dirigent Gustavo Dudamel i Barbican Hall i London og siden i Philharmonie de Paris.

William fik sin Wigmore Hall-debut i et Schubert program sammen med with Graham Johnson og har desuden sunget partier som Belcore (Donizetti: ”Elskovsdrikken” i München), Papageno (Mozart: ”Tryllefløjten”, København) og en række uropførelser. Bl.a. barytonpartiet i F. Bayani Mabalot’s ”Stabat Mater” i Academy Concert Hall i Rotterdam.

Kunstnerisk team

Instruktør og konceptuerende scenograf: Runar Hodne
Runar Hodne er uddannet som instruktør ved Statens Teaterhögskole efter universitetsstudier i bl.a. kunsthistorie. Han modtog den norske Hedda-pris i 2001 for iscenesættelsen af Jon Fosses ”Nokon kjem til å komme” og blev nomineret til samme pris for sin Arthur Miller-iscenesættelse af ”En handelsreisendes død”. I Danmark har Hodne været Reumert-nomineret for sin opsætning af Anna Karenina på Ålborg Teater i 2005.

Hodne har omfattende instruktørvirke på Nationaltheatret i Oslo, Den Nationale Scene i Bergen og Det Norske teater. I Sverige har han desuden virket ved Stockholms Stadsteater og ved Dramaten.

I Danmark har han, udover ved Ålborg Teater, virket flere gange ved Århus Teater. Seneste med succesopsætningen af Christian Lollikes ”Familien der kunne tale om alt”, hvor anmeldere bl.a. fremhæver hans personinstruktion. På Det kgl. Teater opsatte han desuden ”En skærsommernats drøm” i 2012.

Runar stod tillige bag opsætningen af Opera Hedelands 2016-produktion af Bellini´s ”Søvngængersken”, der af kulturmagasinet CPH Culture blev udpeget som ”Årets opera” i Danmark. Dette var samtidig Runars debut som operainstruktør. 

Dirigent: Christian Kluxen
Christian Kluxen er født i København med en tysk far og en dansk mor og har base i København. Han er musikchef for Victoria Symphony i Canada og chefdirigent for Arctic Philharmonic i Norge. Var desuden assisterende dirigent ved Royal Scottish National Orchestra frem til 2013, hvor han blev Dudamel Fellow ved Los Angeles Philharmonic i sæson 2014/15. Her virkede han som assisterende dirigent for Gustavo Dudamel og Esa-Pekka Salonen.

Christian har arbejdet med flere europæiske orkestre. Herunder bl.a. London Filharmonikerne, Royal Philharmonic, Göteborgs Symfoniorkester, Strasbourg Philharmonic, Hollands Filharmoniske orkester og Kremerata Baltica ved Kronberg Academy Festival. Nylige engagementer indbefatter arbejde med Tronhjem symfonikerne samt debut hos Manchester Camerata, Auckland Filharmonikerne og det Tasmanske Symfoniorkester.

Christian dirigerede Den jyske operas turneudgave af Puccini´s Madama Butterfly i 2016 og debuterede samme år på Komische Oper med Mozarts ”Tryllefløjten”. I 2017 dirigerede han Johan Strauss´ ”Flagermusen” med Århus symfoniorkester og Richard Strauss´ ”Ariadne fra Naxos ” med Artic opera og filharmoni.

Kostumedesigner og konceptuerende scenograf: Maria Gyllenhoff
Maria Gyllenhoff er uddannet fra Danmarks Designskole i mode- og kostumedesign og har virket inden for både teater, opera, film og musicals. Blandt teatrene er Det Kgl. Teater (Poul Ruders´ ”Dancer inthe dark”, ”Ivanhoe” i Ulvedalene og Shakespeares ”En skærsommernats drøm”), Komische Oper, Berlin (Händels ”Orlando”), Den norske opera (Mozarts ”Tryllefløjten”), Stockholms Stadsteater (Ibsens ”Hedda Gabler”, Dumas´ ”De 3 musketerer” og Demy´s ”Les parapluies de Cherbourg”).

Maria var kostumedesigner til Opera Hedelands 2016-opsætning af Bellini´s ”Søvngængersken” der af magasinet CPH Culture blev udpeget som Årets opera.

Assisterende dirigent: Nathanaël Iselin
Nathanaël Iselin er oprindeligt uddannet pianist og percussionist fra hhv. konservatoriet i Limoges og Paris-konservatoriet. Dirigentstudierne påbegyndte han i Paris. Siden 2017 har han være på Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums dirigentlinje under Michael Schønwandt og Giordano Bellincampis ledelse. Han har arbejdet med orkestre under sin uddannelse i Frankrig og herhjemme med alle landsdelsorkestrene i de seneste par år. Har desuden fulgt masterclasses hos bl.a. Mariss Jansson og Jorma Panula.

Kormester: Filipe Carvalheiro
Filipe Carvalheiro er uddannet dirigent fra Musikkonservatoriet i Lissabon og College-Conservatory of Music i Cincinatti, USA. Fra 2009 har han været bosat i Danmark og fungeret som leder af kammerkoret Musica. I 2013 og 2015 blev han kåret som bedste kordirigent i konkurrencerne Per Musicam ad Astra i Torun, Polen og Canta al Mar i Barcelona.

Filipe har desuden tilknytning til flere amatør- og semiprofessionelle orkestre i Danmark.Filipe har fungeret som kormester hos Opera Hedeland siden 2014.

Lysdesigner: Mikael Sylvest
Mikael Sylvest har de sidste 20 år designet lys til dans, opera, koncerter, skuespil og shows i Danmark og udlandet. Blandt produktionerne kan nævnes Verdi´s ”Aida” (2016) på Nationaltheater Mannheim i Tyskland og forestillingen ”Robinson” (2016) og Molière´s ”Den indbildte syge” (2015) på Helsingborg Stadsteater, Holberg´s”Niels Klims underjordiske rejse” (2017) på Vendsyssel Teater, samt musicalen ”Jesus Christ Superstar” (2017) på Aarhus Teater.

Han har desuden skabt lysdesign for Det Kongelige Teaters opera. Bl.a. til Wagner´s”Tristan & Isolde”(2009) og ”Tannhäuser” (2009) samt til skuespillene Bergmann´s Fanny & Alexander” (2011), Tennessee William´s  ”Omstigning til Paradis” (2015) på Skuespilhuset og senest Puccini-operaen ”Pigen fra Vesten”(2017).

Mikael har tillige arbejdet sammen med Republique Teater, Dansk Danse Teater, Odense Teater, Nederlands Dans Theatre 1, Skånes Danseteater og Cullberg Balletten. Hertil flere lysdesigns til Danmarks Radios Pigekor og Danmarks Radios symfoniorkesters koncerter i DR-Koncertsalen. Det er første gang, Mikael arbejder med Opera Hedeland.

Få løbende nyt fra Opera Hedeland

Tilmeld dig nyhedsbrevet for at følge med her.

Du kan også følge os på FacebookInstagram eller LinkedIn

BILLETTER

Billetsalget til Opera Hedelands tre årlige forestillinger sker gennem Ticketmaster. Det er muligt at vælge præcis hvor du vil sidde. Operaen er i fire akter med samlet spilletid på 3 timer (inkl. 25 min. pause).

Alle dage starter forestillingen kl. 20.00.

Køb nu hos Ticketmaster!

Der er tre priskategorier (angivne priser er inkl. Ticketmasters gebyr)

A: 550,-
B: 450,-
C: 315,-

Pris inkl. picnic-pakke fra Meyers Køkken

A: 755,-
B: 655,-
C: 520,-

Køb nu hos Ticketmaster!

Rabat til ældre

Medlemmer af Ældresagen tilbydes særlige rabatter. Find tilbuddene på Ældresagens hjemmeside lige her – gælder kun medlemmer.

Bemærk at kørestolspladser skal købes via Ticketmasters kundeservice på tlf. 70 15 65 65.

Rabat til yngre

Unge under 25 år kan købe billet til halv pris.

Unge under 40 kan købe b- og c-billetter til halv pris, dog kun ledsaget en person over 40.

Køb med rabat hos Ticketmaster!

Grupperabat

Ved samlet køb af mindst 10 billetter gives 10% rabat.

Gruppebilletter købes per telefon eller på fysiske salgssteder.

Der kan købes billetter gennem Ticketmaster på tre måder:

Teatret er delt op i tre sektioner (I, II og III). De tre billetkategorier er markeret med hver sin farve i salsplanen nedenfor.

Nummereringen af pladserne er fortløbende med uret. Der er 17 rækker med række 1 tættest scenen. Kørestolsikonet på række 17 i sektion I markerer området for kørestolsbrugere.

Alle pladser er gode

Udsynet fungerer særdeles godt fra samtlige pladser i amfiteatret. Himmel, landskab, sø, scene, orkester og tekstanlæg når hele vejen rundt. Det samme gælder lyden. Vi har lavet akustiske modeller, der definerer lyddækningen, og konklusionen er, at lydkvaliteten er stort set ens i hele teatret.

Alle arrangementer er desuden udviklet med tanke på at fungere og kommunikere i en 180 graders vinkel.

Vær forsigtig

Når publikum forlader teatret er det vigtigt ikke at forsøge at forcere græsskråningerne, da de er glatte af aftenens dug og kan udgøre en sikkerhedsrisiko.

Gør operaforestillingen til en festlig begivenhed for kolleger eller kunder. Opera Hedeland tilbyder særlige løsninger med grupperabat til firmaer og kulturklubber.

Vi skræddersyr gerne løsninger for større grupper. Mulighederne er mange. Det kan blandt andet være:

  • Kundearrangementer for virksomheder med rundvisning, fællesspisning, VIP arrangement eller foredrag om området inden forestillingen
  • Rundvisning i Hedeland – kan også arrangeres uden for spilledagene, evt. med en naturvejleder koblet som kan fortælle om den helt særlige natur
  • Kulturelle sponsorater – hvor virksomheder kan støtte unges mulighed for særlig kulturoplevelse i form af ungdomsbilletter til Opera Hedeland
  • Særlig tilkøb i form af udvalgte sangere og pianist der besøger jeres virksomhed eller forening sammen med oplæg ved operachef Claus Lynge
  • Oplæg/foredrag ved operachef Claus Lynge om at drive en kulturvirksomhed efter LEAN-principper

For mere information om Opera Hedelands tilbud og muligheder kontakt venligst Thomas Telving på thomas@operahedeland.dk eller mobil 2479 0322.

Aflysning f.eks. på grund af dårligt vejr sker yderst sjældent og kun hvis det er strengt nødvendigt. Ved aflysning refunderes den fulde billetpris. Ticketmasters gebyr refunderes ikke.