Andrea Pellegrini

Andrea Pellegrini er en af Danmarks mest eftertragtede og prisbelønnede mezzosopraner. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2003 og fra Operaakademiet i 2006. Samme år debuterede hun på Det Kongelige Teater som Rosina i Rossinis Barberen fra Sevilla. Siden har hun høstet stor anerkendelse for sine præstationer i både opera og på koncertscenen verden over.

De seneste år har Andrea Pellegrini sunget adskillige roller. Senest som Eboli i Verdis Don Carlo på Folkoperan Stockholm, Offreds mor i The Handmaid’s Tail og Rossweise i Wagners Valkyrien på Det Kongelige Teater, samt hovedpartiet i Bizets Carmen i Opera Hedeland. Derudover har Andrea Pellegrini sunget roller som Cherubino i Mozarts Figaros Bryllup, Beppe i Mascagnis L’amico Fritz og Suzuki i Puccinis Madame Butterfly.

Hendes koncertrepertoire spænder bredt og rummer foruden en række klassiske koncerter og oratorier også optrædener, hvor genrer blandes. Eksempelvis har hun optrådt med det danske popband tv2 og rock guitaristen Per Christian Frost i klassiske Beatles fortolkninger, samt medvirket på adskillige cd-udgivelser med multikunstneren Martin Hall.

Andrea Pellegrini har modtager en lang række priser, blandt andet Reumert Talentprisen, Musikkritikernes kunstnerpris, Axel Schiøtz-prisen og senest Wilhelm Hansen Fondens hæderspris i 2020.

I Opera Hedeland har Andrea Pellegrini tidligere sunget Mercédès i Bizets Carmen (2007), Dame i Mozarts Tryllefløjten i (2009), Adalgisa i Bellinis Norma (2010), Suzuki i Puccinis Madama Butterfly (2013) og hovedpartiet i Carmen (2019).

Hvad kan publikum glæde sig til, når de skal opleve Aida?

”En fuldbyrdet opera oplevelse men store stemmer og brusende orkester, med kærlighed, vold, død og intriger når opera er allebedst.”

Hvad er helt særligt ved din rolle Amneris?

”Det helt særlige ved rollen som Amneris er, at jeg skal portrættere en kvinde som vil have magt.”

Hvad ser du selv frem til?

”At give endnu en kvindefigur liv. At få noder og ord til at blive et troværdigt portræt af en kvinde som ikke har rent mel i posen.”