Frederik Paevatalu Rolin

Baryton – Moralès, Carmen 2019

Frederik Rolin mener, at opera ikke bør betragtes som en elitær lukket fest. Det handler om at kunne give sig hen til fortællingens følelsesmæssige udtryk – og følelserne har vi jo alle sammen.

Læs om Frederik Rolins forventninger til at skulle optræde på Opera Hedelands amfiteater som en del af holdet bag Carmen – med den opera som han holder mest af i hele verden. Nederst på siden kan du høre en forsmag på Frederiks sangstemme.

Hvad glæder du dig mest til ved at optræde i Opera Hedeland?

Det er første gang, jeg skal være med i en produktion på Opera Hedeland, og jeg glæder mig så sindssygt meget til at være en del af den helt særlige magi, der skabes i det store udendørs amfiteater.

Jeg synes, det vildeste ved en forestilling på Opera Hedeland er, at man sagtens kan skabe en fortættet, intim og koncentreret atmosfære omkring det sceniske, selvom man ikke sidder i et mørkt teaterrum med tag over hovedet.

Er der særlige udfordringer ved at skulle optræde under åben himmel? 

Ja, man kan komme ud for lidt af hvert, når man skal lave opera i samspil med moder natur. Jeg har eksempelvis selv oplevet at inhalere en myg lige inden jeg skulle synge en meget høj tone. Derudover har jeg også skulle synge om kap med ca. 50 vanvittige måger på en havnekaj – de vandt!

Endelig har jeg prøvetnærmest blive skyllet af scenen i en opsætning af Madam Butterfly i Sverige, hvor det regnede så meget, at teknikken til sidst kortsluttede. Lyden gik, lyset gik, og vi stod på scenen i totalt mørke. Foran os sad 1.000 slukørede og våde tilskuere på en meget mudret mark. “Tak for i aften, mine damer og herrer.” Det var sgu lidt akavet.

Men heldigvis skal vi jo lave Carmen, og som en af operahistoriens mest bad-ass karakterer lader hun sig ikke stoppe af hverken dårligt vejr eller tekniske problemer!

Hvad bør man vide, før man skal opleve Carmen som publikum?

Man skal bare glæde sig. Carmen er min all-time yndlingsopera og derfor også den jeg anbefaler til alle nye såvel som gamle operagængere.

Har du et godt råd til nye operagængere?

Læs handlingen inden forestillingen. Man behøver ikke nødvendigvis at nørde enhver anekdote, der nogensinde er skrevet om Bizets Carmen. Men man får en federe oplevelse, hvis man bruger bare fem minutter og forbereder sig lidt på, hvad man skal se og høre.

Og så vil jeg sige, at selvom opera nogle gange kan virke som noget elitært og gammeldags noget, så er opera faktisk bare følelser. Følelser, som vi alle sammen har boende i os og forhåbentlig kan genkende. Så hvis du pludselig føler en trang til at græde, grine eller gyse med os, så giv dig hen – det er det, det hele handler om.

Er der andet, du vil sige til publikum, inden de skal opleve Carmen?

Gør som Carmen: Slå benene op, drik et glas Manzanilla, og nyd verdens bedste opera.

Biografi – Frederik Paevatalu Rolin

Baryton Frederik Rolin er uddannet hos Kirsten Buhl Møller ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har studeret på Operaakademiet i København. Han fik sin operadebut i 2012 og har sunget partier i operaer af bl.a. Ravel (”L´enfant et les Sortileges”), Puccini (”La Boheme” og ”Madama Butterfly”) og Verdi (”La Traviata”).

Det er bl.a. foregået hos Opera Frederiksberg, Guiopera, Det Kgl. Teater, Ålborg Opera Festival og Copenhagen Opera Festival. Hertil koncertaktivitet med adskillige symfoniorkestre herhjemme og i Skandinavien.

Frederik har modtaget talentprisen fra Léonie Sonnings musikfond, Hans Voigts mindepris og et rejselegat fra Statens Kunstfonds karriereprogram, Den Unge Kunstneriske Elite.

Operaselfie