Kjetil Støa

Kjetil Støa er en ung, prisbelønnet norsk tenor, som er kendt for at være en af Skandinaviens mest interessante tenorer.

Han er uddannet fra Institutionen för Opera i Stockholm og Musikkonservatoriet i Trondheim. Kjetil Støa har modtaget en række priser og stipendier fra blandt andet Kungliga Musikaliska Akademien i Sverige. Trods hans unge alder, består hans repertoire af mange ikoniske roller, såsom Rodolfo i Puccinis La Bohème, Macduff i Verdis Macbeth, Calaf i Puccinis Turandot og Don Jose i Bizets Carmen.

I denne sæson debuterer han som Don Carlos i Verdis opera af samme navn på Folkoperan i Stockholm og som Radamès i Verdis Aida i Opera Hedeland. Derudover optræder han med Trondheim Symfoniorkester i en koncertversion af operaen Fredkulla af den norske komponist Martin Andreas Udbye.

Kjetil Støa har også haft fremtrædende roller i forskellige uropføringer af nye operaer, blandt andet Cancelliraadens dage på Ringsakeroperaen og Kibergodysseén med NordNorsk Opera og Symfoniorkester.

Siden han debuterede som tenor i 2009, har Kjertil Støa hovedsageligt arbejdet i Skandinavien. Foruden de ovenfor nævnte steder, indeholder listen Operaen i Kristiansund, Den Norske Opera og Ballet, Oslo Operafestival og Sarpsborg Scene.

Kjetil Støa har desuden et varieret kirke- og koncertrepertoire. Han har eksempelvis sunget solistpartier i Verdis Requim sammen med Vestfold Symfoniorkester og i Rossinis Petite messe solenelle.

Hvad er du mest spændt på ved at optræde på Opera Hedeland?

”Jeg er spændt på og glæder mig til at synge udendørs i de fantastiske omgivelser.”

Hvordan forbereder du dig til rollen som Radamés?

“Min forberedelse til rollen er at lære tekst og musik, som det står i partituret. Men det er også at gå igennem tidligere fremføringspraksisser. Fra de første indspilninger til de mere moderne. Der er mange forskellige måder og muligheder, man kan vælge at benytte sig af. Men det bliver jo et samarbejde med det kunstneriske team, der til sidst lægger til grund for, hvordan Aida bliver.”

Du har tidligere optrådt i et Verdi-stykke. Hvad er særligt ved hans operaer?

”Jeg var så heldig at få lov at synge Don Carlos på Folkoperaen i Stockholm i vinteren 2021, og Verdis musik er jo en skole for sangere. Verdi elsker sang og sangere, og det, synes jeg, kommer frem i musikken. Hans operaer har altid egen nerve. Det er let at blive begejstret, og det er jo også det, der er meningen.”