Sibylle Glosted

Koleratursopran – Frasquita, Carmen 2019

Alle menneskelige følelser og karaktertræk tydeliggøres og overdrives når spanske temperamenter,  fransk libretto og dansk sommervejr vækkes til live af Opera Hedeland.

Ifølge Sibylle Glosted, der skal spille Frasquita – en af Carmens veninder, bør publikum forberede sig på at blive præsenteret for menneskets gode og dårlige sider i Bizet’s mesterværk . Læs mere om hendes tanker i forhold til at skulle optræde på Hedelands amfiteater her.

Hvad glæder du dig mest til ved at optræde i Opera Hedeland?

”Jeg glæder mig allermest til at stå på den store amfi-scene og mærke, hvordan det føles at synge og agere på så stor en scene. Kan intimiteten og nerven komme langt nok ud over scenekanten, så dem på allerbagerste række får lige så stor en oplevelse som dem på forreste række? Det bliver spændende, og jeg skal gøre mit yderste for at det lykkes.”

Er der særlige udfordringer ved at skulle optræde under åben himmel?

”Nu er det jo første gang, at jeg synger på Opera Hedelands scene, men jeg har sunget under åben himmel før, og der var den store udfordring, at vi ingen akustik havde at arbejde med. Vi klassiske sangere er jo vant til at arbejde med den lyd vi får tilbage fra enten en skøn koncertsal, en fantastisk operascene, en kirke, eller hvilket som helst rum vi nu befinder os i.”

“Men under åben himmel…. der skal man stole på, at den teknik vi har knoklet for at mestre virker, så vi ikke begynder at mase, samt at vi har gode og dygtige lydfolk omkring os, som med al deres lydudstyr kan hjælpe os der hvor vi skal hjælpes.”

Hvad bør man vide før man skal opleve Carmen som publikummer?

”Jeg synes, at man skal gøre sig selv den tjeneste, at læse handlingen inden man kommer ind og ser vores Carmen. Selvom de fleste operaer har undertekster, og vi sangere gør vores bedste for at synge så tydeligt som muligt, så kan det altså alligevel godt ske, at man ikke helt kan følge med i, hvad der bliver sunget. Specielt når vi så også synger på fremmede sprog – det hjælper ikke ligefrem på det. Så det vil jeg anbefale publikum at gøre.”

Har du et godt råd til nye operagængere?

”Uh, her vil jeg virkelig anbefale at læse handlingen ekstra godt igennem, så man får den bedst mulige førstegangsoplevelse af en af operahistoriens mest fantastiske og brutale operaer!”

Hvilket sprog kan du bedst lide at synge på?

”Jeg kan allerbedst lide at synge på italiensk. Sproget er i sig selv meget melodiøst, og det gør det bare så lækkert at synge på.”

Er der andet du vil sige til publikum inden de skal opleve Carmen?

”Kære publikum, I skal forberede jer på at komme hele følelsesregistret igennem, når I kommer ind og ser vores Carmen. Det er en af operahistoriens mest rå og brutale operaer om had, kærlighed, misundelse, vold, sorg, glæde, lyst og begær.”

“Alt hvad vi mennesker indebærer af smukke og grimme sider, kommer op til overfladen i denne opera, og konfronterer os! Læn jer godt tilbage, hav et åbent sind, og nyd!”

Biografi – Sibylle Glosted

Koleratursopran Sibylle Glosted voksede op i en musikalsk og kunstnerisk familie og begyndte sin egen karriere som sanger i en tidlig alder. Hun tog en bachelor i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2013 og siden afgang fra Operaakademiet i Stockholm i 2016. Her vandt hun i sit andet år Kungliga Musikaliska Akademiens Nationala Stipendium og Anders Wall Stipendiet.

I 2016 vendte Sibylle Glosted tilbage til Stockholm for at synge i rollen som Miss Schlesin i Philip Glass’ opera “Satyagraha” ved Folkoperan. Samme år optrådte hun i rollen som Ofelia i operaen “Hamlet in absentia” på Kronborg og i rollen som Zerlina i Malmøs turneopsætning “Don G”.

Hun har et stort koncertrepertoire og har bl.a. sunget sopran-stykket i Händels ”Messias” i Holmens Kirke og turneret i Sverige med Carls Orffs “Carmina Burana” sammen med GotlandsMusikens Orkester.

I 2017 kunne man opleve Sibylle i partiet som elverkongens datter i Niels W. Gades ballade ”Elverskud” opført i Konservatoriets Koncertsal i København, akkompagneret af Copenhagen Phil. Samme år blev hun ”Årets Unge Operatalent” på Copenhagen Opera Festival og modtog i juni Årets Reumert Talentpris for sin optræden som Ofelia i ”Hamlet in Absentia”.

Operaselfie