Flot premiere til Butterfly
Stjerner og ros fra danske og svenske medier til Opera Hedeland
Opera Hedelands premiere fredag 2. august sluttede med stående bifald fra et talstærkt publikum. Også anmeldelserne strømmer over af begejstring.
Kristeligt Dagblad uddeler fem stjerner, og anmelder Peter Dürrfeld fremhæver særligt Madame Butterflys entré fra toppen af amfiteatret tidligt i operaen som ”en ‘klump i halsen’-scene, og dem var der mange af i aftenens løb.”
Elsebeth Dreisig var ”på én gang naturlig og gribende som den japanske sommerfugl og havde vokalt overskud til de mange udfordringer partiet byder på,” skriver anmelderen, der også roser Daniel Johansson, Lars Møller og Andrea Pellegrini for deres eminente præstationer.
Peter Dürrfeld giver den samlede operaoplevelse disse ord med på vejen: ”Forunderligt nok gik sammenblandingen mellem Puccinis smeltende melodier, historiens japanske kolorit og det sjællandske landskab op i en højere enhed, og man kan ikke andet end beundre instruktøren Tobias Theorell og scenografen Magdalena Åberg (og hele holdet bag produktionen) for det færdige resultat.”
Skånska Dagbladets Lars-Erik Larsson kalder opsætningen ”tæt på genial” og roser instruktør såvel som sangere, dirigent og orkester for deres præstationer. Afsluttende kalder han operaen ”blandt det bedste, der er blevet til der og mere end al tiden og besværet værd at tage dertil.”
Søren Schauser fra Berlingske giver ligeledes 5 flotte stjerne og skriver blandt andet: Madame Butterfly er Opera Hedelands bedste klassiker til dato, en dejligt regulær opsætning af Puccinis tragedie – og supergodt sunget. Læs anmeldelsen her
Politikens Henrik Friis skriver: ”Da klokken nærmede sig midnat og mørket var tæt om de enkelte lyskegler, der oplyste sangerne, og man mærkede dramaet kulminere i storladen sang – da forstod man igen i år, hvad det er, de kan på Opera Hedeland, som er helt specielt. Ude midt i ingenting, indrammet af en sø og græsbeklædte bakker fik man lov at være alene med skønheden i en personlig tragedie sat i scene af desperate stemmer og smægtende violiner.”
Informations Valdemar Lønsted kalder Opera Hedeland ”Danmarks svar på Arenaen i Verona” og er især begejstret for Elstebeth Dreisigs titelparti, som han roser for at være ”et strålende midtpunkt”. Også Andrea Pellegrinis præstation som Suzuki bringer Informations roser frem, idet hun ”frydede ved en ægte mørktonet mezzoklang og bemærkelsesværdig scenisk præsens.”
Forestillingen lørdag 10. august er i skrivende stund næsten udsolgt. Der stadig er få billetter tilbage til forestillingen fredag 9. august. De kan købes via BilletNet.
Ved premieren blev sløret – traditionen tro – løftet for næste års forestilling i Opera Hedeland, Verdi’s Troubaduren, der spiller 1., 8. og 9. august 2014. Billetter til det romantiske drama kan købes med 10% rabat frem til 1. september.