Carlo Goldstein

Carlo Goldstein er en af de helt store unge dirigenttalenter i den internationale operaverden. Han er en efterspurgt dirigent hos vigtige orkestre og operahuse rundt om i hele verden – fra BBC Philharmonic i London til Sydney Opera, St. Petersburg State Symphony Orchestra, Orchestra del Maggie Musicale og Toscanini Orchestra i Italien. Goldstein er desuden udpeget hovedgæstedirigent for Wiener Volksoper i sæsonen 2022/2023. I 2022 har Goldstein sin debut i Danmark, når han står for den musikalske præsentation i Aida.

Han har senest dirigeret opsætningen af Paul Ben-Haims Symfony No. 2 ved BBC Philharmonic, (2021), Cavalleria rusticana sammen med Roberto Alagna og Aleksandra Kurzak (Palermo, 2020), La Bohéme ved Sydney Opera (2019/2020), og Carmen på Sydney Opera (2018) og Turandot ved Daegu International Opera Festival i Korea (2018).

I Italien har Goldstein dirigeret en version af Pagliacci ved Teatro Sociale de Como Summer Festival, som vandt den prestigefyldte Franco Abbiati Prize. Ved Festival della Valle d’Itria dirigerede Goldstein verdenspremieren på L’Orfeo. Han har dirigeret adskillige uropførelser af værker af italienske og internationale komponister, herunder Milano Musica Festival og MDI Ensemble.

Goldstein er kendt for sit grundige forarbejde i alle de værker, han dirigerer, og hans musikalske fortolkninger er kendetegnet ved sin livskraftig og sensitivitet.
Goldstein er uddannet dirigent fra blandt andet the International Academy of Music i Milan, Salzburg Mozarteum og Royal College i London.

Hvordan inspirerer du musikerne til at levere deres allerbedste?

“Først og fremmest lytter jeg til dem for at forstå dem. At dirigere er at give og modtage på samme tid, og en mestermusiker bør, før alle de andre, være en mester i den komplekse kunst at lytte.”

Hvilken research har du lavet forud for Aida? Hvilke elementer vil du bringe med ind i Verdis opera?

“I Aida kombinerer Verdi sit eget musikalske sprog med et nyt eksotisk element. Verdi studerede grundigt temaer fra den afrikanske tradition, men formåede at holde sin personlighed intakt. Denne blanding mellem nær og fjern, mellem eksotisk og velkendt har fascineret mig meget. Det andet afgørende element, som jeg gerne vil fremhæve, er kompleksiteten i den kvindelige psykologi, som Verdi er i stand til at gribe og beskrive på en mesterlig måde. Kvindelige karakterers værdighed fortælles af Verdi med en udtrykskraft, der ikke har sin side i musikteatrets historie.”

Hvad er dit forhold til Verdi? Du har tidligere dirigeret Un ballo i Maschera.

”…og La Traviata, Macbeth, Rigoletto, Il Trovatore og mange flere! Jeg har været meget fortrolig med Verdis stykker siden min barndom, og som italiensk føler jeg, at det på en eller anden måde er som mit modersmål. Aida er mesterværket i hans sene liv, og jeg er glad for at kunne dirigere dette store stykke efter at have dirigeret mange andre Verdi-operaer. Verdi er den universelle teaterkomponist: I alle dele af verden forstås hans teater selv af dem, der ikke taler et ord italiensk. Jeg tror, ​​at det samme kun kan siges om Mozart og meget få andre. Verdi repræsenterer menneskeheden, men aldrig på en forenklet måde: Hans karakterer er klare, men aldrig overfladiske. Følelserne i hans operaer er ældgamle, men ikke gamle, nogle gange ekstreme, men altid realistiske. Hans teater erobrer nyt publikum med hver generation. Så længe musikteatret er i live, vil Verdis operaer være i live!”