Lucas Bruun de Neergaard

Baryton – Monterone, Rigoletto 2021

Lucas Bruun de Neergaard, har i skikkelse af Monterone udsigt til at skulle kaste en forbandelse over to af operaens hovedkarakterer. Se, hvad han tænker om Rigoletto, Opera Hedeland og forbandelser nedenfor.

Lucas Bruun de Neergaard indtager rollen som Monterone i Verdis Rigoletto

Hvad glæder du dig mest til ved at skulle synge i Opera Hedeland?

“Jeg glæder mig til de flotte omgivelser og til en sommer fyldt med musik og gode mennesker. Derudover glæder jeg mig til den unikke sammenblanding af det storladne, smukke og rørende og så den skønne lige-ud-ad-landevejen, nede-på-jorden form, det har med picnic-stemningen og hygge blandt publikum. Det har i hvert fald været min egen oplevelse, når jeg har været der som publikum.”

Hvad er dit forhold til Rigoletto og Verdi?

“Verdi er nok for de fleste barytoner, når man begynder som ung sanger, én af de her komponister, som man lidt håber, man engang bliver ”voksen” nok til at synge. Der kræves i hans værker, som jeg ser det, en ret enestående blanding af kraft, stamina og evnen til at kunne synge svagt og meget smukt. At vi har vænnet os til at høre hans værker med de meget store stemmer – der selvfølgelig er påkrævet i nogle tilfælde – gør nok, at vi nogen gange glemmer at sætte ordentlig pris på nogle af de helt magiske stille stunder, der også er i hans operaer. De dér indadvendte tidspunkter, hvor karaktererne virkelig tager livtag med sig selv eller situationen, og hvor orkesteret giver plads, så man nærmest ville kunne høre en hvisken.”

“For mig er mange af hans operaer virkelig yndlingsoperaer. Der er noget med, hvor meget plads det skuespilsmæssige, historiedrevne er overladt, samtidigt med at musikken på en eller anden måde også altid er i fokus, så replikkerne og værket får sin egen klang, der virkelig tiltaler mig. Jeg synes, han rammer ret flot i midten i forhold til balancen mellem tekst, handling og musik.”

Kommer du til at besøge CPH Opera Festival – og har du en anbefaling?

“Jeg håber, at jeg kommer til at shoppe lidt rundt under festivalen. Jeg plejer at være inde at høre noget. Jeg har ikke ordentligt set programmet for i år, men er spændt. Jeg har et par år i træk været inde at høre noget i den gamle børs. Det har virkelig været forrygende koncerter. Og så kan jeg godt lide nogle af de mere eksperimentelle ting også. Det har dog været meget forskellige ting, jeg har været inde til de andre år, så jeg kan ikke helt sætte fingeren på en bestemt scene eller begivenhed, jeg aldrig går glip af.”

Den forbandelse, din karakter, Monterone, kaster over Hertugen og Rigoletto, er helt central for operaen, hvis originale titel jo også er ”forbandelsen”. Hvordan føles det at kaste en forbandelse ud over de to karakterer. Foran 3.000 tilskuere?

“Vi har jo alle sammen vores dårlige dage, og det håber jeg da, at publikum vil have forståelse for. Derudover er der jo, som jeg ser det, også et tema i operaen omkring magt og magtesløshed, hvor Monterone, på det tidspunkt hvor han kaster forbandelsen, ikke optræder som greve, men blot er en far, der er desperat over ikke at kunne beskytte sin datter. Det er den forbandelse, han på sin vis giver videre til Rigoletto, mens hertugen, der måske ikke har nogen, han er rigtigt bange for at miste, i den originale tekst aldrig lader til at blive offer for forbandelsen. Så hvis der nogen sinde bliver skrevet en Rigoletto II med de samme karakterer, håber jeg da, at vi får ram på ham.”

Er der andet du vil sige til publikum inden de skal opleve Rigoletto?

“I skal bare glæde jer.”