William Pedersen

Baryton – Dancaïre, Carmen 2019

Når først musikken spiller er der intet, der kan stoppe William Pedersen – ikke engang potentielt udfordrende vejrforhold. Han satser dog alligvel, at vejret nok skal blive godt til august.

Herunder følger et interview med baryton William Pedersen, der skal spille smugleren Dancaïre.  Hans biografi er at finde nederst på siden. Derudover rummer siden også en lille video som William har kreeret i samarbejde med tenoren Jonathan Koppel og pianisten Louise Schrøder.

Hvad glæder du dig mest til ved at optræde i Opera Hedeland?

”Jeg glæder mig til at skulle indgå i det store maskineri og sceneri på Opera Hedeland. Det er en af mine første solistiske opgaver i så stor en sammenhæng, så det er selvfølgelig spændende.

Carmen er en storslået opera, og jeg glæder mig til at indtage min rolle blandt de dygtige sangere, akkompagneret af stort orkester og foran Hedelands talstærke publikum.”

Er der særlige udfordringer ved at skulle optræde under åben himmel? 

”Det er en helt anden akustisk situation at optræde udendørs end i en koncertsal eller et operahus. Vi har elektronisk medhør i ørerne og ser dirigenten på en skærm, men har ikke øjenkontakt, så sangere, dirigent og orkester, skal lytte og håndtere den udfordring med en anden form for opmærksomhed end indendørs, hvor vi kan se og høre hinanden på vanlig vis.

En anden oplagt udfordring kan blive vejret, men når forestillingen først er i gang er det det eneste, vi på scenen tænker på og lader os ikke mærke af skybrud, hagl eller solskin. Men heldigvis for publikum bliver det selvfølgelig dejligt vejr!”

Hvad bør man vide før man skal opleve Carmen som publikummer?

”Jeg synes altid det er en god idé at læse lidt op på handlingen, når man skal se opera. Så er det lettere at bevare overblikket og få flere detaljer med. Desuden er der megen suspense i opera – og i høj grad i Carmen – hvor man spiller på, at alle ved hvordan det ender – og det ender sjældent godt.”

”Jeg ville normalt også anbefale at man varmer op derhjemme og lytter til musikken, men hvis man ikke når det, inden man skal se Carmen, vil jeg garantere, at man kender meget af musikken alligevel. Det er en af de hyppigst opførte operaer og det er med rette, for det er hit på hit på hit – og resten af musikken er bare smaddergod!”

Har du et godt råd til nye operagængere? 

”Læs op på handlingen, lyt til musikken hjemmefra, forvent ikke noget hverdagsagtigt, men derimod en stiliseret virkelighed med mennesker, der er så langt ude, at snak ikke er nok til at udtrykke, hvordan de har det – det må synges!”

Hvilket sprog kan du bedst lide at synge på? 

”Jeg holder mest af at synge på dansk, da det er mit modersmål og det sprog, jeg er emotionelt tættest knyttet til – og hvor publikum som regel har en chance for at forstå uden hjælp fra overtekster. Men netop denne finfølelse for sproget, kan nogen gange spænde ben sangteknisk. Da er et sprog som italiensk langt mere enkelt sangligt.”

Er der andet du vil sige til publikum inden de skal opleve Carmen? 

”Tag sovepose med! Selv om det er varmt i vejret, er det koldt at sidde helt stille. Til gengæld er det skønt at putte sig i en sovepose og se skøn opera under åben himmel.”

Biografi – William Pedersen

Baryton William Pedersen er opvokset i et hjem som søn af to operasangere. I 2016 tog han en bachelor fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Kirsten Buhl Møller. Herefter fulgte et års Konzertgesang program på Hochschule für Musik und Theater München. Siden tog han Masters-afgang fra Guildhall School of Music and Drama i London ved Prof. Susan McCulloch, med hvem han endnu arbejder.

Han har sunget partier som Figaro i Mozart´s “Figaros Bryllup” på Bloomsbury Opera i London og sang også baspartiet i Leonard Bernstein’s Chichester Psalms med Los Angeles Phil med dirigent Gustavo Dudamel i Barbican Hall i London og siden i Philharmonie de Paris.

William fik sin Wigmore Hall-debut i et Schubert program sammen med with Graham Johnson og har desuden sunget partier som Belcore (Donizetti: ”Elskovsdrikken” i München), Papageno (Mozart: ”Tryllefløjten”, København) og en række uropførelser. Blandt andet barytonpartiet i F. Bayani Mabalot’s ”Stabat Mater” i Konservatoriets Koncertsal.

Operaselfie