Marie Heeschen

Sopran – Marie Heeschen, Rigoletto 2021

Marie Heeschen besøger Opera Hedeland for første gang, når hun skal synge karakteren Gilda. Dén er hun til gengæld ikke ubekendt med. Her deler hun nogle af sine tanker om Rigolettos datter.

Hvad glæder du dig mest til ved at synge i Opera Hedeland?

”Det bliver første gang, jeg optræder på en udendørs scene som Opera Hedeland, og jeg ser frem til mange ting: At se himlen og dens farver ændre sig i solnedgangen. At føle rigtig vind og frisk luft på scenen er også specielt, når man normalt optræder på indendørs scener i operahuse. Jeg glæder mig også til at mærke publikums energi på scenen.”

Hvad er din relation til Rigoletto og Verdi?

”Gilda’s arie var min bedstefar, Hennings, yndlingsarie. Han støttede mig meget de første år på universitetet og var den første, der fik mig til at prøve at synge opera-arier. I begyndelsen af ​​mine studier ville jeg være oratorie- og koncertsanger, men jeg ville gerne gøre ham en tjeneste og forsøgte derfor at synge Gilda, og jeg elskede det med det samme. Jeg vidste dog også, at det var for tidligt for mig at gøre det offentligt. Men nu er jeg klar til det.”

”Verdi kendte stemmens muligheder særdeles godt, både hvad angår kor og solister. Jeg sætter virkelig stor pris på, at han til trods for det meget seriøse drama aldrig lader stemmens lethed og virtuositet gå tabt.”

Hvis du pege på én ting, som publikum især skal bemærke, hvad vil det da være?

”Da jeg læste libretto for første gang, var det interessant at se, at det i starten af ​​operaen, ved festen hos hertugen af ​​Mantua, var Rigoletto, der gav hertugen ideen til at kidnappe hertuginde Ceprano og dermed også inspirerede Ceprano til hans hævn. Hans ord bliver på den måde katalysator for den følgende tragedie, og hans ondskabsfulde morskab rammer til sidst ham selv. Når man kender historien, fremstår mange af de sarkastiske kommentarer i starten hårrejsende, fordi man ved, hvordan det hele ender.”

Hertugen forfører din karakter, Gilda. Da Gilda’s far, Rigoletto, kommer ind i paladset og afbryder hertugen og Gilda, udtrykker hun en stor skam – ”Ah, l’onta, padre mio”. Hvad er dine tanker om Gildas følelser i denne scene, og hvordan fortolker du dem i din sang?

”Det er et svært spørgsmål, og jeg tror, ​​vi er nødt til at se på Gilda’s liv i den rette sammenhæng, for at besvare det.”

”Gilda er ikke en normal, genert og uskyldig pige. Hun har levet hele sit live isoleret og fik ikke lov til at gå ud eller møde nogen. Hendes eneste sociale kontakt var en venlig ældre kvinde (Giovanna) og en kolerisk far, der nok elsker hende højt, og hun elsker også ham, men som samtidig er kynisk, sandsynligvis voldelig og helt uden fortid eller identitet.”

“Det betyder, at Gilda ikke kender til verden. Hun har ikke noget dækkende begreb om, hvad der er godt og skidt, og hun har ingen forudsætninger for at forstå, at hun faktisk er blevet behandlet forkert hele sit liv. Hun er sandsynligvis i puberteten, og da hun for første gang ser en mand, hun føler sig tiltrukket af, sker det i kirken, som er det eneste sted, hun har lov at besøge. Faktisk er biblen ud over faderen og Giovanna den eneste rollemodel, hun har i sit liv. Forestil dig at have al din viden om parforhold og social adfærd fra bibelen uden at kunne sammenligne det med situationer fra det virkelige liv!”

”Hun bliver dramatisk forelsket i en “fattig student” og åbner sig der for verden og begynder at stille spørgsmål om sig selv og sin arv. Men da hun derefter bliver kidnappet, er det af fremmede. Det er ikke af hertugen selv, og det synes jeg er meget vigtigt, for vi ved  ikke, hvad der skete, da hun var alene med ham. Det kan vi kun forestille os. Da hun derpå kommer ud af lokalet og løber ind i sin fars arme og rødmende taler om skammen, kræver det al hendes mod at fortælle historien. Men hun fortæller ikke, hvad der skete i rummet sammen med hertugen. I stedet “indrømmer” hun, at hun blev forelsket og begyndte at føle et vist håb (“il mio core aprivasi a speme piu gradita”). Verdi udtrykker det gennem mange pauser og ved at skære sætningerne op i små stykker. Det er sådan, man taler, når man tøver. Ordene leder ind i et stort crescendo med beskrivelsen af at blive kidnappet. Hun bebrejder sig selv for alt, hvad der skete med hende på grund af hendes følelser. Hertugen er derimod ikke skyldig. Han er bare en mand, der er forelsket i hende, og denne kærlighed legitimerer alle hans fejl og hans vold. Sådan voksede hun også op med sin far, der af omsorg og kærlighed holdt hende som en fange.”

Tak for en god beskrivelse. Er der andet, du vil sige til publikum, før de skal opleve Rigoletto i Opera Hedeland?

”Jeg ønsker helt enkelt bare publikum en smuk aften – på trods af al tragedien og hårdheden i stykket. Lige nu oplever vi livet uden at kunne være sammen og fejre vores kultur med musik og kunst. Når tiden er inde til at gøre det igen, vil vi værdsætte det endnu mere, så jeg ser virkelig frem til det øjeblik hvor det indtræffer.”

Film: Mens vi venter

Da forestillingen i 2020 blev aflyst pga. Covid-19 bad instruktør Tobias Theorell solisterne optage en lille film. Eneste instruktion var, at filmen skulle være uden sang, og at solisten skulle være iført hospitalsskjorte. Her ses Marie Heeschens fortolkning.

Biografi og cast

Se sangernes biografier og læs mere om det fulde cast til Rigoletto i Opera Hedeland her