Stjernebesat Rigoletto i Opera Hedeland

7. april 2021I NyhederAf Opera Hedeland

Når Opera Hedeland med et års forsinkelse opfører Giuseppe Verdis berømte tragedie Rigoletto, sker det med kendte sangere fra både Danmark, Sverige og Tyskland på scenen.

Efter et års corona-pause står Opera Hedeland klar til at præsentere jer for et formidabelt hold af solister til den traditionsrige august-seance. Den svenske stjernebaryton, Fredrik Zetterström, som også er hovedmotivet på årets Opera Hedeland-plakat, indtager rollen som den manipulerende hofnar Rigoletto. Danske Peter Lodahl sætter sin flotte tenor i spil, når han kaster sig over partiet som den kvindeglade hertug af Mantua. Den tyske sopran Marie Heeschen synger partiet som Rigolettos datter Gilda, der fanges i de to herrers spind af løgne og manipulation.

Den tyske sopran, Marie Heeschen, synger partiet som Rigolettos datter Gilda, som med fatale følger hvirvles ind i de mandlige hovedkarakterers rænkespil. Foto: Annika Nagel Photography.

Nye og erfarne stemmer

Ud over de tre hovedpartier får publikum bl.a. fornøjelsen af Johan Schinkler som Sparafucile, Ingeborg Børch som Maddalena, Lucas Bruun de Neergaard som Monterone, Lasse Bach som Ceprano, Jonathan Koppel som Borsa, William J. Pedersen som Marullo og Marie Dreisig som bl.a. Contessa.

”Vores cast til Rigoletto har fået præcis den sammensætning, vi kunne drømme om, hvor unge talenter synger op mod erfarne, prisvindende sangere. Der er ikke foretaget udskiftninger, selvom vi fik revet et år ud af kalenderen, og jeg kan godt love publikum, at sangerne i den grad er klar til scenen”, siger operachef, Claus Lynge.
.

Den danske tenorstjerne Peter Lodahl indtager rollen som hertugen af Mantua. Foto: Pressefoto, Copenhagen Phil.

Anerkendt instruktør og 60 musikere i orkestergraven

Rigoletto instrueres af den prisbelønnede svensker Tobias Theorell, som stampublikummet vil huske fra Puccini´s ”Madama Butterfly”, der i 2013 blev Reumert-nomineret som årets opera. Theorell stod også bag Opera Hedelands skelsættende opsætning af Mozarts ”Cosi fan tutte” i 2015, som foregik på en gigantisk græsdækket drejescene. De 60 musikere, der udgør Hedeland Festival Orkester, ledes af Henrik Schaefer, som til premieren 6. august gæster amfiteatret for fjerde gang.

”Tobias har flere gange demonstreret, at han på fornem vis formår at vække de store klassiske værker til live under åben himmel. Publikum kan forvente både skønhed, underholdning i et eventyrligt univers og en musikalsk oplevelse i topklasse. Som altid har vores opsætninger respekt for det originale forlæg”, siger Claus Lynge.
.

Den Reumert-nominerede svenske instruktør, Tobias Theorell, stået bag flere succeser i Opera Hedeland. Her er han fotograferet forud for premieren på den spektakulære opsætning af Mozarts “Cosi fan tutte” i 2015. Foto: Mikal Schlosser.

Historien om Rigoletto

Giuseppe Verdis ”Rigoletto” handler om den bespottede hofnar Rigoletto og hans indædte kamp for anerkendelse. Lyspunktet i tilværelsen er datteren Gilda, men den dygtige og kyniske manipulator, Rigoletto, formår alligevel ikke at beskytte hende mod livets modgang. Hofnarren mister kontrollen, da hans arbejdsgiver, hertugen af Mantua, fatter interesse for Gilda. Det udspekulerede rænkespil, Rigoletto nu sætter i værk for at beskytte sin datter, fejler grumt.

Handlingen er baseret på skuespillet Le Roi s’amuse af den franske forfatter Victor Hugo. Et værk, Verdi selv kaldte det største drama i moderne tid.

Operaen rummer den smukkeste musik og en af operakunstens mest kendte operaarier, ”La Donna è Mobile” (kvinder er lunefulde).

Læs Opera Hedelands introduktion til Verdi og Rigoletto her.

SOLISTER

Fredrik Zetterström (S): Rigoletto
Peter Lodahl (DK): Hertugen af Mantua
Marie Heeschen (D): Gilda
Johan Schinkler (S): Sparafucile
Ingeborg Børch (DK): Maddalena
Lucas Bruun de Neergaard (DK): Monterone
Lasse Bach (DK): Ceprano
Jonathan Koppel (DK): Borsa
Wiiliam J. Pedersen (DK): Marullo
Marie Dreisig (DK): Contessa og en page

Se solisternes biografier nederst på siden.

KUNSTNERISK TEAM

Instruktør: Tobias Theorell
Scenografi & kostumer: Magdalena Åberg
Dirigent: Henrik Schaefer
Kormester: Filipe Carvalheiro
Repetitør: Peter Møllerhøj
Lysdesign: Clement Irbil
Koreograf: Jannik Elkær
Oversættelse libretto: Kamilla Pontoppidan Haderup
Instruktørassistent: Staffan Jennehov


Køb dine billetter via Ticketmaster

”Rigoletto” opføres i Opera Hedeland den 7., 14. og 15. august 2020.

Billetter kan købes på ticketmaster.dk.

Læs om forskellige rabattyper her.

Sikret mod eventuel corona-aflysning

Opera Hedeland forventer og håber at gennemføre alle forestillinger som planlagt. Billetter kan dog refunderes, hvis det bliver nødvendigt at aflyse på grund af corona-pandemien.

Se mere om Opera Hedeland og corona her.

Pressekontakt og billeder

Det er muligt at få interview med solister, instruktør eller operachef, ligesom vi også gerne forsyner pressen med relevante fotos.

Kontakt os via presse@operahedeland.dk eller +45 2479 0322


SOLISTER – BIOGRAFIER

Fredrik Zetterström (S): Rigoletto
Svenske Fredrik Zetterström er en af Nordens mest efterspurgte barytonsangere. Efter sin afgang fra Operaakademiet i Stockholm har Fredrik sunget et stort, vidtspændende repertoire – fra det helt moderne i partiet som Wozzeck i Alban Bergs opera af samme navn, som han i øvrigt modtog det internationale Opera Magazine´s pris for, til de klassiske barytonpartier som f.eks. Figaro i Rossini´s ”Barberen fra Sevilla”, Germont i Verdi´s ”La Traviata” – som publikum kunne opleve hos Opera Hedeland i 2011 – til titelpartiet som Onegin i Tjajkovskij´s ”Eugen Onegin”, Escamillo i Bizet´s ”Carmen”, foruden skurkerollerne Jago i Verdi´s ”Othello” og Scarpia i Puccini´s ”Tosca”. Men det er partiet som Rigoletto der er blevet Fredriks signaturparti. Han sang den for nogle sæsoner siden på Malmö Opera og sidste sæson på Den Norske Opera i Oslo. Fredrik har gæsteoptrådt på talrige internationale operahuse. Hertil kommer et stort og varieret virke som koncertsanger med de førende orkestre i Norden og internationalt. Både i det klassiske og det nyere repertoire.

Peter Lodahl (DK): Hertugen af Mantua 
Peter Lodahl tog afgang fra det jyske musikkonservatorium og efterfølgende fra Operaakademiet i København. Herefter fulgte engagementer ved bl.a. operaen i Kiel efterfulgt af medlem af solistensemblet ved Komische Oper i Berlin. Siden kaldte Det kgl. teater i København, hvor Peter var solist i en periode. De mange gæsteoptrædender på udenlandske scener fylder godt: Kungl. Operan i Stockholm, Staatsoper Berlin, Hamburgerisches Staatsoper, La Monnaie i Bruxelles, Den Norske Opera, Drottningsholms operaen i Stockholm  for at nævne nogle få. Peter er også en efterspurgt koncertsolist og har optrådt med mange førende europæiske orkestre og dirigenter. Hertil er Peter en entreprenør og havde som leder af Copenhagen Opera Festival succes med professionalisering og nytænkning omkring formater indenfor opera. Sidste år blev Peter orkesterchef for Copenhagen Phil – tidligere Sjællands Symfoniorkester. Peter har tidligere optrådt hos Opera Hedeland i partiet som Don Ottavio i Mozarts ”Don Giovanni” i 2012.

Marie Heerschen (D): Gilda 
Tyske Marie Heerschen studerede sang hos bl.a. Christoph Prégardien og Lioba Braun i Köln efterfulgt af videre studier hos bl.a. David Smeyers og Barbara Maurer i Essen, Tyskland. Siden 2016 har Maria været medlem af ensemblet ved operaen i Bonn, Tyskland og sunget partier som Musetta i Puccin´s ”La Boheme”, Susanna i Mozart´s ”Figaros Bryllup” og Papagena i Mozart´s ”Tryllefløjten”. Hun har desuden dyrket det mindre kendte italienske kantaterepertoire af bl.a. Bononcini og Scarlatti. Hertil optrædender ved Händelfestspillene Halle og i samme repertoire adskillige steder i Holland. Marie var desuden også på scenen i den tyske koreograf Pina Pausch´s berømte Café Müller og Sacre de printemps sammen med ensemble Resonanz. Blandt Maries senere partier ved operaen i Bonn er Pamina fra Mozart´s ”Tryllefløjten” og Donna Anna fra Mozart´s ”Don Giovanni”. I indeværende sæson er det i partier som Maria fra Bernstein´s ”West Side Story” og Adéle fra Strauss´ ”Flagermusen”. Hertil en række markante optrædender som koncertsanger lige fra Carl Orff´s Carmina Burana over Schubert´s Winterreise til Brahm´s Ein deutsches Requiem.

Lucas Bruun de Neergaard (DK): Monterone 
Lucas Bruun de Neergaard tog afgang 2016 fra Det kgl. danske musikkonservatorium med lærere som bl.a. Susanne Eken og Christen Stubbe Teglgaard. Forud herfor var Lucas på Det jyske musikkonservatorium i et par år efter at have gået på MGK. Det er Lucas´ første solistengagement hos Opera Hedeland.

Lasse Bach (DK): Ceprano 
Barytonen Lasse Bach tog afgang fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2001 og har siden sunget i en række kor og haft oratorieopgaver i de store jule- og påskeoratorier rundt om i landet. Lasse dyrker desuden lied-repertoiret. Siden 2014 har Lasse været medlem af Det kgl. Teaters operakor og har haft en række mindre solistiske roller på teatret. Det er første gang Lasse er hos Opera Hedeland.

William J. Pedersen (DK): Marullo 
Baryton William Pedersen tog i 2016 en bachelor fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Kirsten Buhl Møller. Herefter fulgte et års Konzertgesang program på Hochschule für Musik und Theater München efterfulgt af Masters-afgang fra Guildhall School of Music and Drama i London. Han har bl.a. sunget partier som Figaro i Mozart´s “Figaros Bryllup” på Bloomsbury Opera i London og baspartiet i Leonard Bernstein’s Chichester Psalms med Los Angeles Phil med dirigent Gustavo Dudamel i Barbican Hall i London og siden i Philharmonie de Paris. William fik sin Wigmore Hall-debut i et Schubert program sammen med Graham Johnson og har desuden sunget partier som Belcore (Donizetti: ”Elskovsdrikken” i München), Papageno (Mozart: ”Tryllefløjten”, København) og en række uropførelser. Bl.a. barytonpartiet i F. Bayani Mabalot’s ”Stabat Mater” i Academy Concert Hall i Rotterdam. William sang partiet som Dancaïre i Opera Hedelands Carmen-opsætning i 2019.

Jonathan Koppel (DK): Borsa 
Tenoren Jonathan Koppel kommer fra en musikalske familie – og er oldebarn af komponisten Herman D. Koppel. Han fik i 2015 sin bachelor i sang fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium ved Professor Kirsten Buhl Møller og har tidligere haft sangstudier hos Hovsångare Björn Asker. Han stod på scenen allerede som 5-årig på Det Kgl. Teater i rollen som Cio-Cio-Sans lille dreng i Puccini´s Madame Butterfly. Jonathan har desuden optrådt i adskillige koncertsammenhænge. I 2018 sang Jonathan partiet som Normannoi Donizetti´s ”Lucia di Lammermoor” på Opera Hedeland og i 2019 partiet som Remendado i Bizet´s Carmen også på Opera Hedeland.

Johan Schinkler (S): Sparafucile 
Den svenske bassanger Johan Schinkler tog afgang fra Operaakademiet I Stockholm og har siden fulgt en karriere som sanger og skuespiller. Johans optrædender inkluderer partier som Blåskæg i Bartok´s opera af samme navn og Dalland i Wagner´s ”Den flyvende hollænder” – dette på Göteborg operaen. Hertil en række andre partier på de svenske operahuse, Leporello i Mozart´s ”Don Giovanni” blandt flere Mozart-partier. Johan har også optrådt ved operaen i Leipzig i partiet som Colline i den tyske instruktør Peter Konwitschny´s opsætning af Puccini´s ”La Boheme”. Det er Johan´s debut hos Opera Hedeland.

Ingeborg Børch (DK): Maddalena 
Mezzosopran Ingeborg Børch er uddannet fra Operaakademiet i København, Solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Royal Academy of Music i London. Hun debuterede i 2010 på Det Kongelige Teater i Richard Strauss’ opera “Elektra” og har siden bl.a. sunget “Carmen” med Det Kgl. Teaters turnéafdeling og i øvrigt medvirket i adskillige operaer i ind- og udland. Heraf kan bl.a. nævnes ”Madame Butterfly”, ”La Traviata”, ”Elskovsdrikken”, ”Maria de Buenos Aires” og ”Poppeas Kroning”. Ingeborg medvirker desuden i musicals og anden crossover og har gennem årene været med i “My fair Lady”, “Cats”, “Phantom of the Opera”, “Billy Elliott” og “Showboat” på Det Ny Teater og Nørrebro Teater. Ingeborg er fast medlem af gruppen Kopenhagen Kabarett og Operafabriken i Malmø. Hun modtog i 2010 både stipendium fra Sonning komiteen og Det danske Wagnerselskab. Ingeborg kender publikum fra hendes rolle som Mercèdés i Bizet´s ”Carmen” på Opera Hedeland i 2019.

Marie Dreisig (DK): Contessa og en page
Færdiggjorde sin kandidat i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i sommeren 2020 med Eva Hess Thaysen som hovedfagslærer. Som en del af sin uddannelse studerede hun på Royal College of Music i London hos professor Rosa Mannion og efterfølgende privat hos professor Susan McCulloch og coach Charles Kilpatrick. På scenen har Dreisig sunget partier som Giselle (The Doll Behind the Curtain) på Takkelloftet, Det Kongelige Teater; Stuepigen (Hjerter i valsetakt) med OperetteKompagniet; Fosforo (La morte d’Orfeo) og Pamina (Tryllefløjten). Derudover har hun medvirket i Mozartcollagen Kærlighed i coronaens tid, sunget sopransolist i Mahlers Rückert Lieder, Bachs Juleoratorium, Händels Messias, Mahlers 4. symfoni med DKDM Symfoniorkester, større uddrag af Fiordiligis parti fra Mozarts Cosi fan tutte samt optrådt som solist med DKDM Messingensemble både til operakoncert i Tivolis Koncertsal og til konservatoriets årlige Familiejulekoncerter.