Stjernebesat Rigoletto i Opera Hedeland

23. maj 2021I NyhederAf Opera Hedeland

Når Opera Hedeland med et års forsinkelse opfører Giuseppe Verdis berømte tragedie Rigoletto, sker det med kendte sangere fra både Danmark, Sverige og Tyskland på scenen.

Efter et års corona-pause står Opera Hedeland klar til at præsentere jer for et formidabelt hold af solister til den traditionsrige august-seance. Den svenske stjernebaryton, Fredrik Zetterström, som også er hovedmotivet på årets Opera Hedeland-plakat, indtager rollen som den manipulerende hofnar Rigoletto. Danske Peter Lodahl sætter sin flotte tenor i spil, når han kaster sig over partiet som den kvindeglade hertug af Mantua. Den tyske sopran Marie Heeschen synger partiet som Rigolettos datter Gilda, der fanges i de to herrers spind af løgne og manipulation.

Den tyske sopran, Marie Heeschen, synger partiet som Rigolettos datter Gilda, som med fatale følger hvirvles ind i de mandlige hovedkarakterers rænkespil. Foto: Annika Nagel Photography.

Nye og erfarne stemmer

Ud over de tre hovedpartier får publikum bl.a. fornøjelsen af færøske Rúni Brattaberg som Sparafucile. Han har med kort varsel overtaget rollen fra Johan Schinkler, som desværre måtte melde fra pga. sygdom. Desuden optræder Ingeborg Børch som hhv. Maddalena og Giovanna, Lucas Bruun de Neergaard som Monterone, Lasse Bach som Ceprano, Rasmus Jupin som Borsa, William J. Pedersen som Marullo og Marie Dreisig som bl.a. Contessa.

Læs mere om Rigoletto i Opera Hedeland

”Vores cast til Rigoletto har fået præcis den sammensætning, vi kunne drømme om, hvor unge talenter synger op mod erfarne, prisvindende sangere. Der er ikke foretaget udskiftninger, selvom vi fik revet et år ud af kalenderen, og jeg kan godt love publikum, at sangerne i den grad er klar til scenen”, siger operachef, Claus Lynge.
.

Den danske tenorstjerne Peter Lodahl indtager rollen som hertugen af Mantua. Foto: Pressefoto, Copenhagen Phil.

Anerkendt instruktør og 60 musikere i orkestergraven

Rigoletto instrueres af den prisbelønnede svensker Tobias Theorell, som stampublikummet vil huske fra Puccini´s ”Madama Butterfly”, der i 2013 blev Reumert-nomineret som årets opera. Theorell stod også bag Opera Hedelands skelsættende opsætning af Mozarts ”Cosi fan tutte” i 2015, som foregik på en gigantisk græsdækket drejescene. De 60 musikere, der udgør Hedeland Festival Orkester, ledes af Henrik Schaefer, som til premieren 6. august gæster amfiteatret for femte gang.

”Tobias har flere gange demonstreret, at han på fornem vis formår at vække de store klassiske værker til live under åben himmel. Publikum kan forvente både skønhed, underholdning i et eventyrligt univers og en musikalsk oplevelse i topklasse. Som altid har vores opsætninger respekt for det originale forlæg”, siger Claus Lynge.
.

Den Reumert-nominerede svenske instruktør, Tobias Theorell, stået bag flere succeser i Opera Hedeland. Her er han fotograferet forud for premieren på den spektakulære opsætning af Mozarts “Cosi fan tutte” i 2015. Foto: Mikal Schlosser.

Historien om Rigoletto

Giuseppe Verdis ”Rigoletto” handler om den bespottede hofnar Rigoletto og hans indædte kamp for anerkendelse. Lyspunktet i tilværelsen er datteren Gilda, men den dygtige og kyniske manipulator, Rigoletto, formår alligevel ikke at beskytte hende mod livets modgang. Hofnarren mister kontrollen, da hans arbejdsgiver, hertugen af Mantua, fatter interesse for Gilda. Det udspekulerede rænkespil, Rigoletto nu sætter i værk for at beskytte sin datter, fejler grumt.

Handlingen er baseret på skuespillet Le Roi s’amuse af den franske forfatter Victor Hugo. Et værk, Verdi selv kaldte det største drama i moderne tid.

Operaen rummer den smukkeste musik og en af operakunstens mest kendte operaarier, ”La Donna è Mobile” (kvinder er lunefulde).

Læs Opera Hedelands introduktion til Verdi og Rigoletto her.

SOLISTER

Fredrik Zetterström (S): Rigoletto
Peter Lodahl (DK): Hertugen af Mantua
Marie Heeschen (D): Gilda
Rúni Brattaberg (FO): Sparafucile
Ingeborg Børch (DK): Maddalena og Giovanna
Lucas Bruun de Neergaard (DK): Monterone
Lasse Bach (DK): Ceprano
Rasmus Jupin (DK): Borsa
Wiiliam J. Pedersen (DK): Marullo
Marie Dreisig (DK): Contessa og en page

Se solisternes biografier nederst på siden.

Læs interviews med solisterne her.

KUNSTNERISK TEAM

Instruktør: Tobias Theorell
Scenografi & kostumer: Magdalena Åberg
Dirigent: Henrik Schaefer
Kormester: Filipe Carvalheiro
Repetitør: Peter Møllerhøj
Lysdesign: Clement Irbil
Koreograf: Jannik Elkær
Oversættelse libretto: Kamilla Pontoppidan Haderup
Instruktørassistent: Anna Sofie Keller


Køb dine billetter via Ticketmaster

”Rigoletto” opføres i Opera Hedeland den 6., 13. og 14. august 2021.

Billetter kan købes på ticketmaster.dk.

Læs om forskellige rabattyper her.

Pressekontakt og billeder

Det er muligt at få interview med solister, instruktør eller operachef, ligesom vi også gerne forsyner pressen med relevante fotos.

Kontakt os via presse@operahedeland.dk eller +45 2479 0322


SOLISTER – BIOGRAFIER

Fredrik Zetterström (S): Rigoletto
Svenske Fredrik Zetterström er en af Nordens mest efterspurgte barytonsangere. Efter sin afgang fra Operaakademiet i Stockholm har Fredrik sunget et stort, vidtspændende repertoire – fra det helt moderne i partiet som Wozzeck i Alban Bergs opera af samme navn, som han i øvrigt modtog det internationale Opera Magazine´s pris for, til de klassiske barytonpartier som f.eks. Figaro i Rossini´s ”Barberen fra Sevilla”, Germont i Verdi´s ”La Traviata” – som publikum kunne opleve hos Opera Hedeland i 2011 – til titelpartiet som Onegin i Tjajkovskij´s ”Eugen Onegin”, Escamillo i Bizet´s ”Carmen”, foruden skurkerollerne Jago i Verdi´s ”Othello” og Scarpia i Puccini´s ”Tosca”. Men det er partiet som Rigoletto der er blevet Fredriks signaturparti. Han sang den for nogle sæsoner siden på Malmö Opera og sidste sæson på Den Norske Opera i Oslo. Fredrik har gæsteoptrådt på talrige internationale operahuse. Hertil kommer et stort og varieret virke som koncertsanger med de førende orkestre i Norden og internationalt. Både i det klassiske og det nyere repertoire.

Peter Lodahl (DK): Hertugen af Mantua 
Peter Lodahl tog afgang fra det jyske musikkonservatorium og efterfølgende fra Operaakademiet i København. Herefter fulgte engagementer ved bl.a. operaen i Kiel efterfulgt af medlem af solistensemblet ved Komische Oper i Berlin. Siden kaldte Det kgl. teater i København, hvor Peter var solist i en periode. De mange gæsteoptrædender på udenlandske scener fylder godt: Kungl. Operan i Stockholm, Staatsoper Berlin, Hamburgerisches Staatsoper, La Monnaie i Bruxelles, Den Norske Opera, Drottningsholms operaen i Stockholm  for at nævne nogle få. Peter er også en efterspurgt koncertsolist og har optrådt med mange førende europæiske orkestre og dirigenter. Hertil er Peter en entreprenør og havde som leder af Copenhagen Opera Festival succes med professionalisering og nytænkning omkring formater indenfor opera. Sidste år blev Peter orkesterchef for Copenhagen Phil – tidligere Sjællands Symfoniorkester. Peter har tidligere optrådt hos Opera Hedeland i partiet som Don Ottavio i Mozarts ”Don Giovanni” i 2012.

Marie Heeschen (D): Gilda 
Tyske Marie Heerschen studerede sang hos bl.a. Christoph Prégardien og Lioba Braun i Köln efterfulgt af videre studier hos bl.a. David Smeyers og Barbara Maurer i Essen, Tyskland. Siden 2016 har Maria været medlem af ensemblet ved operaen i Bonn, Tyskland og sunget partier som Musetta i Puccin´s ”La Boheme”, Susanna i Mozart´s ”Figaros Bryllup” og Papagena i Mozart´s ”Tryllefløjten”. Hun har desuden dyrket det mindre kendte italienske kantaterepertoire af bl.a. Bononcini og Scarlatti. Hertil optrædender ved Händelfestspillene Halle og i samme repertoire adskillige steder i Holland. Marie var desuden også på scenen i den tyske koreograf Pina Pausch´s berømte Café Müller og Sacre de printemps sammen med ensemble Resonanz. Blandt Maries senere partier ved operaen i Bonn er Pamina fra Mozart´s ”Tryllefløjten” og Donna Anna fra Mozart´s ”Don Giovanni”. I indeværende sæson er det i partier som Maria fra Bernstein´s ”West Side Story” og Adéle fra Strauss´ ”Flagermusen”. Hertil en række markante optrædender som koncertsanger lige fra Carl Orff´s Carmina Burana over Schubert´s Winterreise til Brahm´s Ein deutsches Requiem.

Lucas Bruun de Neergaard (DK): Monterone 
Lucas Bruun de Neergaard tog afgang 2016 fra Det kgl. danske musikkonservatorium med lærere som bl.a. Susanne Eken og Christen Stubbe Teglgaard. Forud herfor var Lucas på Det jyske musikkonservatorium i et par år efter at have gået på MGK. Det er Lucas´ første solistengagement hos Opera Hedeland.

Lasse Bach (DK): Ceprano 
Barytonen Lasse Bach tog afgang fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2001 og har siden sunget i en række kor og haft oratorieopgaver i de store jule- og påskeoratorier rundt om i landet. Lasse dyrker desuden lied-repertoiret. Siden 2014 har Lasse været medlem af Det kgl. Teaters operakor og har haft en række mindre solistiske roller på teatret. Det er første gang Lasse er hos Opera Hedeland.

William J. Pedersen (DK): Marullo 
Baryton William Pedersen tog i 2016 en bachelor fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos professor Kirsten Buhl Møller. Herefter fulgte et års Konzertgesang program på Hochschule für Musik und Theater München efterfulgt af Masters-afgang fra Guildhall School of Music and Drama i London. Han har bl.a. sunget partier som Figaro i Mozart´s “Figaros Bryllup” på Bloomsbury Opera i London og baspartiet i Leonard Bernstein’s Chichester Psalms med Los Angeles Phil med dirigent Gustavo Dudamel i Barbican Hall i London og siden i Philharmonie de Paris. William fik sin Wigmore Hall-debut i et Schubert program sammen med Graham Johnson og har desuden sunget partier som Belcore (Donizetti: ”Elskovsdrikken” i München), Papageno (Mozart: ”Tryllefløjten”, København) og en række uropførelser. Bl.a. barytonpartiet i F. Bayani Mabalot’s ”Stabat Mater” i Academy Concert Hall i Rotterdam. William sang partiet som Dancaïre i Opera Hedelands Carmen-opsætning i 2019.

Rasmus Jupin (DK): Borsa
Den lyriske danske tenor Rasmus Jupin blev uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med den berømte tenor og stemmelærer Tony Landy. Han studerer i øjeblikket hos Elena Batoukova-Kerl og Torsten Kerl og arbejder på fortolkninger med den danske pianist Klaus Lewinsky.

Han har bl.a. sunget i Vicenzo Bellini’s “Beatrice di Tenda” samt “Belisario” og “Poliuto” af Gaetano Donizetti med det danske bel-canto Society samt i Mozarts” Zauberflöte “på Det Kongelige Danske Musikakademi.

Rúni Brattaberg (FO): Sparafucile
Den færøske bas Rúni Brattaberg har optrådt i komplette ringcykler som Fasolt, Fafner, Hunding og Hagen i Mannheim og Leipzig siden 2010. Andre vigtige roller inkluderer: Sarastro, Osmin, Il Commendatore, Padre Guardiano, Filippo, Il Grande Inquisitore, Banco og Sparafucile. Han har optrådt under ledelse af dirigenter som Sir Simon Rattle, Sir Andrew Davies, Fabio Luisi, Adám Fischer, Leif Segersdam, Daniele Gatti og en lang række andre store navne. Rúni Brattaberg sang Baron Ochs i Amsterdam 2011 på MET Opera 2013 og Cincinnati Opera 2013. I 2013 vendte Brattaberg tilbage til Met til den verdensomspændende live HD-transmission af Parsifal (DVD), der skildrer Titurel under stafetten af ​​Daniele Gatti. Han portrætterede rollen som Victor Fyodorov ved verdenspremieren på Jimmy López „Bel Canto“ i Chicago Lyric Opera i 2015. Brattaberg har også optrådt på Opéra National de Paris 2008, Opéra Lausanne 2010, La Monnaie i Bruxelles 2012, Statsoperaen Münich 2015 og Statsopera Hamborg 2016 og Teatro di San Carlo Napoli 2019. Fremtidige projekter inkluderer blandt andet Götterdämmerung / Hagen i Dresden og Helsinki og Gurnemanz / Parsifal i Beijing.

Ingeborg Børch (DK): Maddalena og Giovanna
Mezzosopranen Ingeborg Børch er uddannet operasanger fra Operaakademiet og Solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt på Royal Academy of Music i London. Siden hendes debut i 2010 på Det Kongelige Teater som 4. Magd i Richard Strauss’ opera “Elektra” har hun medvirket i et hav af operaer i ind- og udland. Heraf kan nævnes roller som Carmen, Suzuki (Madame Butterfly), Hans (Hans og Grete), Laura (La Gioconda), Ortrud (Lohengrin), Mercedés (Carmen), og Maria (Maria de Buenoas Aires) på blandt andet Det kgl teater, Guidopera, Den Fynske Opera, Operafabriken, Passsagio Opera og Operaen i Midten. Hun har sunget med Sjællands Symfoniorkester, Odense Symfoniorkester, Aarhus Simfonietta og Storstrøms Kammerensemble og har blandt andre arbejdet med dirigenterne Jorma Panula, Tobias Ringborg, Kristiina Poska, Christian Kluxen og Friedemann Layer. Fremtidige projekter inkluderer rollen som “Muschel” i Fulham Operas opsætning af Strauss’ “Die Aegyptische Helena”. Til foråret synger hun partiet som Klytämnestra i Strauss’ opera Elektra i Berlin og skal synge partiet som “Fricka” i Wagners “Nibelungens Ring” i London i 2022/23.

Marie Dreisig (DK): Contessa og en page
Færdiggjorde sin kandidat i sang fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i sommeren 2020 med Eva Hess Thaysen som hovedfagslærer. Som en del af sin uddannelse studerede hun på Royal College of Music i London hos professor Rosa Mannion og efterfølgende privat hos professor Susan McCulloch og coach Charles Kilpatrick. På scenen har Dreisig sunget partier som Giselle (The Doll Behind the Curtain) på Takkelloftet, Det Kongelige Teater; Stuepigen (Hjerter i valsetakt) med OperetteKompagniet; Fosforo (La morte d’Orfeo) og Pamina (Tryllefløjten). Derudover har hun medvirket i Mozartcollagen Kærlighed i coronaens tid, sunget sopransolist i Mahlers Rückert Lieder, Bachs Juleoratorium, Händels Messias, Mahlers 4. symfoni med DKDM Symfoniorkester, større uddrag af Fiordiligis parti fra Mozarts Cosi fan tutte samt optrådt som solist med DKDM Messingensemble både til operakoncert i Tivolis Koncertsal og til konservatoriets årlige Familiejulekoncerter.