Premiere: Drot og Marsk i særlig streamingversion til børn

10. oktober 2022In NyhederBy Opera Hedeland

Skolebørn over hele landet kan nu streame en helt særlig produktion af den danske nationalopera ’Drot og Marsk’. Formålet er at åbne operaens fortryllende verden for de yngre generationer.

Nu kan de danske skoleelever blive klogere på den klassiske musikgenre opera, når det historiske drama om kongemordet i Finderup Lade i år 1286 udfoldes som streamingopera med ’Drot og Marsk’.

Download det gratis undervisningsmateriale.
Download tekstning og ordliste.

Streamingvideoen er udgivet på Opera Hedelands Vimeo og Youtube.
Anbefalet klassetrin: 4. klasse og op.

Operaen er skrevet af Peter Heise med libretto af Christian Richardt og blev første gang opført på Det Kongelige Teater i København i 1878. At det er ’Drot og Marsk’, der skal åbne børnenes øjne for operaens fortryllende verden er ikke tilfældigt. Netop denne opera indeholder nemlig mange gode kvaliteter.

”Drot og Marsk kan noget helt særligt, når man tænker formidling til skolebørn. Først og fremmest er det en opera på dansk, så de kan følge handlingen og måske også lære ældre, danske udtryk at kende. Den dramatiske fortælling om mordet i Finderup Lade kender de måske fra historietimerne, og så tror jeg også, de vil synes om at opleve en musikgenre, de måske har hørt om, men endnu ikke rigtigt har set eller hørt selv,” forklarer bariton Lars Fosser, der synger partiet som Marsk Stig.


Kongemordet er fuldbyrdet. Foto: Opera Hedeland/Operaen i Midten

Idéen opstod under nedlukning

Hver sommer siden 2016 har Opera Hedeland præsenteret en særlig børneversion af årets opsætning til skoleklasser. Men under coronanedlukningen i 2020 var det ikke var muligt at gennemføre opsætningerne fysisk, og i stedet opstod en idé til en helt ny måde at formidle opera til børn på.

”Vi syntes, det var ærgerligt, hvis vi måtte bryde med traditionen med at præsentere opera for skolebørn. Derfor besluttede vi at supplere opsætningerne med et særligt streamingformat og udvikle undervisningsmateriale til det, så folkeskoleklasserne kunne bruge det som en del af undervisningen,” forklarer Claus Lynge, operachef i Opera Hedeland. Han forklarer videre:

”Da det året efter blev muligt at opføre vores opsætninger fysisk igen, valgte vi at fortsætte med at lave en særlig børnevenlig streamingproduktion, fordi vi mener og tror på, det er en god måde at holde kunstarten i live ved at åbne de yngre generationers øjne for, hvad den byder på. Formatet er skabt til at passe tidsmæssigt med en lektionslængde.”

Også muligt at opleve ’Drot og Marsk’ live

Udover den børnevenlige streamingudgave á 45 minutters varighed, som alle skoleklasser i landet kan opleve helt gratis, præsenteres også en live-opsætning af ’Drot og Marks’ i Taastrup Teater og Musikhus.

Her har skolebørn fra Opera Hedelands tre samarbejdskommuner Roskilde, Høje Taastrup og Greve mulighed for at se operaen i levende live onsdag den 14. december klokken 10-11.

”Når man filmer opera, har man mulighed for at gøre ting, som man normalt ikke kan på en scene. I det her tilfælde har vi filmet på Spøttrup Borg, hvor man får et helt unikt kig ind i de ældgamle haller på borgen. Man har også mulighed for at filme udenfor ved voldgraven og tage droneskud, som giver forestillingen en helt ny dimension. Når det så er sagt, er der det helt unikke ved en live opførelse at ”ting kan gå galt”. Der er noget på spil, når det er live, og man kan bogstavelig talt mærke suset fra sangen og musikken på sin krop. Her har vi mulighed for begge dele,” siger instruktør Freja Friberg Lyme.

Produktionen af ’Drot og Marsk’ er lavet i samarbejde mellem Opera Hedeland og Operaen i Midten. Operaen er produceret med henblik på elever fra 4. klassetrin og opefter, men nysgerrige i alle aldre kan kvit og frit følge med i løjerne. Både sang og musik foregår på højeste niveau.

Operachef Claus Lynge fortæller om Drot og Marsk, og hvordan forestillingen berører temaer, som stadig er aktuelle i 2022:


Solister

Ingeborg, marskens hustru: Melissa Baug
Åse, kulsvierpigen, som kong Erik har forført tidligere: Sofie Elkjær Jensen
Kong Erik: Jens Christian Tvilum
Marsk Stig: Lars Fosser
Rane, kongens kammertjener: Jonathan von Schwanenflügel

Kunstnerisk team

Instruktør og bearbejdning: Freja Friberg Lyme
Dirigent og musikalsk bearbejdning: Nathanaël Iselin
Tonemester: Jonas Munch-Hansen
Kostumedesign: Marie Due Jørgensen
Orkester: Opera Hedeland festivalorkester
Orkesterregissør: Jakob Dam Fredens
Koncertmester: Emma Steele

Filmhold

Tilrettelægger, postproduction: Jakob Ohrt
Kamera 1, med-instruktør: Carl Marott
Kamera 2 + drone: Èmile Sadre

Produktion

Opera Hedeland v/ Claus Lynge & Operaen i Midten v/Freja Friberg Lyme

Location, optagelser

Spøttrup borg
Tak til Museum Salling, Sam Wullum, Eva Hess Thaysen, Det kgl. Danske Musikkonservatorium