Lars Fosser

Den danske, anmelderroste og prisvindende bass-baritone Lars Fosser er uddannet fra National Norwegian operatic College i Oslo og Bel Canto School of Opera i Firenze.

Lars Fosser er vokset op i et hjem med en far, der var sceneinstruktør, og en mor, der var sangerinde. Med hans kunstneriske opvækst blev han tidligt introduceret for operaens verden. Knap havde han afsluttet sin uddannelse, før han imponerede verden med sine præstationer. Hans alenlange CV består således af sprudlende præstationer i storslåede roller som Verdis Rigoletto og Nabucco, Posa i Don Carlos, Conte di Luna i Il Trovatore, Germont i La Traviata og Don Carlo i Ernani samt Puccinis Scarpia i Tosca. I 2020 debuterede Lars Fosser som Wagners Den Flyvende Hollænder på Theater Luneberg i Tyskland.

Han har sunget i adskillige teatre verden over, såsom Den Kongelige Danske Opera, Dresden Staatsopette, National Norwegian Opera og Opera Romana Craiova. Han er en hyppig koncertkunstner, som har begejstret publikum på store spillesteder som Carnegie Hall i New York, DR Koncertsal og Tivoli Koncertsal i København og Mercedes Hall i Berlin med prominente orkestre som Staatskapelle Berlin, Copenhagen Phil og Danmarks Nationale Radiosymfoni.

Lars Fosser har vundet flere internationale sangkonkurrencer og priser ved blandt andet Kammeroper Schloss Rheinsberg International Competition, Center for Contemporary Opera International Competition og LYRA International Singing Competition i New York. Derudover har han modtaget Audience Choice Award, mens han var den førende baryton ved Stadttheater Görlitz i Tyskland.

Hvad er det mest udfordrende ved rollen som Amonasro?

”Amonasro er ikke en person der er gennemgående i stykket.  Han kommer ind, og er en form for katalysator. Uden ham vil historien ikke skride fremad. Det at være en form for Deus ex Machina, byder på udfordringer, når man skal finde den rigtige undertekst og skabe en person, der er troværdig. Det driver ham er jo det der i sidste ende driver historien fremad. Og så er der jo lige musikken. Verdi er aldrig nem, men når det lykkes så er der ikke noget smukkere og lækrere.

Hvordan er det at skulle medvirke i endnu en operaforestilling i Opera Hedeland?

”Det er superinspirerende. Både selve stedet, som er helt unikt, men også arbejdet med nogle af de bedste kunstnere vi har, både herhjemme og fra udlandet, er en helt fantastisk oplevelse.”

Har du set Aida i løbet af sin musikalske opvækst? Hvad husker du fra forestillingen?

”Jeg har set Aida mange gange.  Men den mest mindeværdige oplevelse var på en studietur med operaakademiet til Berlin, hvor vi så Aida på Staatoper der. Grunden var at der var en sanger i koret, som stod på en 7 meter høj tribune, der midt under Amonasros store bøn til Farao i 2. akt, efter at han er blevet ført ind sammen med resten af den slåede etiopiske hær, besvimede og næsten faldt ned. Forestillingen måtte afbrydes og der kom en forestillingsleder ud og forklarede det hele.  Gudskelov var koristen ok, og forestillingen kunne genoptages.”