“I skulle bare vide, hvor meget I er med i hver forestilling”

Publikum spiller en kæmpe rolle, når Andrea Pellegrini går på scenen. Og ind i mellem kan hun godt blive ramt af voldsom nervøsitet. Men det sker nu ikke så tit.

Andrea Pellegrini synger hovedpartiet som Carmen i Opera Hedeland i august 2019. Vi bringer her et interview med den kendte og elskede danske mezzosopran.

Du har optrådt i Opera Hedeland før – hvornår var det, og hvad sang du?

Mercedes i Bizet’s ”Carmen” i 2007, 2. Dame i Mozart’s ”Tryllefløjten” i 2009, Adalgisa i Bellini’s ”Norma” i 2010 og Mercedes i Puccinis ”Madama Butterfly” i 2013.

Andrea Pellegrini - Opera Hedeland
Andrea Pellegrini har sunget for Opera Hedelands gæster flere gange tidligere. Her i 2010, hvor hun trues på livet af Norma i skikkelse af Hasmik Papian. Heldigvis overlevede hun og gæster Opera Hedeland som Carmen i 2019. Foto: Mikal Schlosser.

Hvad er det bedste ved at optræde i Opera Hedeland?

“Det er, at det ikke ligner noget andet. At man har hele den omkringliggende natur som scenografi. Når solen går ned, og månen står op, er det ikke papskiver på en bagvæg men hele universet, der spiller med.”

Se omtalen af hele castet til Carmen i 2019 her

Er der særlige udfordringer ved at optræde under åben himmel?

“Ja, hele forstærkningsdelen. Mikrofoner og koordinering med monitorerer. Man ser ikke dirigenten én til én, men følger ham på skærme sat op langs scenens kant hele vejen rundt. Vi kan se dirigenten på skærme, men dirigenten kan ikke se os. Vi har aldrig reel øjenkontakt. Det er en udfordring og kræver ekstra godt samarbejde. Og måske lidt flere faste aftaler.”

Hvor meget tænker du på eller mærker du publikum, når du optræder?

“Meget. I skulle bare vide, hvor meget I er med i hver forestilling. Det er svært at sætte ord på, men man kan måske sige, at publikum er hele forestillingens åndelige akustik. Uden den er der ikke noget. Det er jer, der bevidner og spejler det, der sker, og vi inspireres af jer, selvom vi sjældent gør noget konkret anderledes i forhold til de forskellige publikum. Men det ukonkrete har også stor betydning.”

“Det er svært at finde solister, der er gøglere nok til at kunne levere det hele”

Hvilke tanker går gennem hovedet på dig, før du går på scenen?

“Det er meget forskelligt. Jeg blir ofte distræt og glemmer min nøgler. Jeg siver langsomt ind i et output mode og får sværere og sværere ved at tage andet ind, som aftenen nærmer sig. Enkelte gange har jeg tænkt på at skyde mig selv i knæskallerne for at slippe, men det er nu ret sjældent.”

Scenografien og rammerne for årets opera er indtil videre hemmelige. Men hvis vi ser på musikken og dit parti alene, er der så noget, du i særlig grad synes, publikum skal holde øje med eller lytte efter?

“I skal lægge mærke til, hvor fantastisk Michaela er. Denne sanger er en fantastisk en!”

Hvordan er Carmen sammenlignet med andre operaer?

“Den er mere fragmentarisk. Carmen er et parti med flere genrer. Noget af det minder nærmest om musical, noget er folkloristisk, og noget har Wagners tyngde. Det er svært at finde solister, der er gøglere nok til at kunne levere det hele.”

Til slut har vi et spørgsmål til dig fra en Facebook-bruger, Ulla Hagerup:
Vi husker dig tilbage fra Ikast, UNGE SANGERE, for en del år siden. Var det starten på din karriere?

Ja det var. Det var første gang, jeg sang for et rigtigt publikum, og jeg vandt jo konkurrencen. Vigtigst var Edith Guillaume, som sad i dommerpanelet, og som jeg sidenhen havde mange gode møder med. Hun fortalte mig om sangerlivet og også om Carmen. Jeg ville sådan ønske hun var her stadig så vi kunne tale mere om Carmen!”