Marie Dreisig

Sopran – Contessa en page, Rigoletto 2021

Marie Dreisig, har tidligere sunget kor i Opera Hedeland i La Sonnambula og Lucia di Lammermooreder. I år er hun blandt solisterne og svarer her på spørgsmål om Rigoletto og sang under åben himmel.

Hvad glæder du dig mest til ved at skulle synge i Opera Hedeland?

“Jeg har sunget i koret på Opera Hedeland både i La Sonnambula og Lucia di Lammermoore, så jeg har prøvet lidt af hvert derude. Jeg glæder mig til at være i naturen, selvom det kan være hårdt og trættende en hel dag, for det giver også energi og skaber altid en ny stemning på scenen, hvad enten det er bagende sol eller silende regn.”

Er der særlige udfordringer ved at skulle optræde under åben himmel?

“Som operasangere er vi vant til at sende vores lyd ud mod en sals vægge og loft, som hjælper med at kaste lyden tilbage til os selv og publikum. Disse er af gode grunde ikke til at finde under åben himmel, så vi skal stole på vores stemmer og ikke forcere og mase. Det hjælper, når vi bliver forstærket og har en fornemmelse af, at lyden når ud. Og så er der selvfølgelig vejret. Jeg sang i koret i Lucia di Lammermoor for tre år siden, og der sang vi en hel scene, mens regnen silede ned, og det blæste. Det er meget svært. Så vi håber på godt vejr!”

Er der noget ved Rigoletto-operaen, du synes publikum bør bide særligt mærke i?

“Den stemningsskabende musik og en fars uendelige kærlighed til sin datter!”

Når du selv ser opera, gør du så noget for at forberede dig til oplevelsen?

“Jeg vil helst lytte til noget af musikken og læse lidt om handlingen og karaktererne, før jeg skal opleve en opera, jeg ikke har set før. Det er meget sjovere og meget mere gribende, når man forstår, hvad der foregår.”

Hvad er dit forhold til Rigoletto og Verdi?

“Jeg glæder mig til at dykke ned i Rigoletto. Jeg kender operaen og dens highlights, men har endnu ikke helt styr på i hvilken rækkefølge alting sker, og jeg kender ikke al musikken. Men når det er Verdi, som har skrevet musikken, kan det kun blive godt. Ham er jeg ret vild med.”

Kommer du til at besøge CPH Opera Festival – og har du en anbefaling?

“Jeg vil meget gerne besøge CPH Opera Festival. Jeg plejer altid at slå vejen forbi Israels plads, eller hvor der nu har været en scene. Jeg kan desværre ikke komme med en anbefaling, da de ikke har offentliggjort deres program endnu …”

Hvad vil du vælge, hvis du skal pege på én ting, publikum skal lægge særligt mærke til i Rigoletto?

“Det er svært at sige noget om, da jeg endnu ikke kender instruktørens planer. Men man skal slå ørene ud, hvis man skal nå at høre mine to små roller” (sagt med et smil)

“Ej, jeg synes, Verdi er rigtig god til at skabe nogle meget stemningsfulde og uhyggelige mellemspil, som jeg håber kan skabe en dramatisk stemning i sommeraftenerne.”

Din karakter, grevinde Contessa Ceprano, er vel nærmest en af de eneste i hele operaen, der ikke ender som offer for Hertugens spil (eller gør hun?). Hvordan ser du hende som kvindeskikkelse – og hvordan påvirker det din måde at fremføre hende på?

“Hertugen er helt sikkert ude efter Grevinde Ceprano, men det lykkes ikke for ham. Hoffets mænd bilder Rigoletto ind, at de vil kidnappe hende, men de bortfører i stedet Gilda (så vidt jeg har forstået). Grevinde Ceprano er tro mod sin mand, men forføres sikkert også af hertugens charmerende figur. Hvis man skal se lidt kynisk analyserende på det, så er hun vel bare en brik i handlingen, der skal vise, hvor skruppelløs hertugen er: hvis der er en kvinde, han vil have, så tager han hende, koste hvad det koste vil.
Grevinde Ceprano ved det måske godt og kommer til fornuft, inden hun lader sig rive med.”

Er der andet du vil sige til publikum inden de skal opleve Rigoletto?

“Som med al anden opera er det altid en god idé at læse op handlingen og høre lidt af musikken, inden man kommer til forestillingen. Det er sjovere, når man genkender noget af musikken og ved, hvem personerne er. Og så skal man lade sig rive med og nyde den danske sommeraften – og tage en sovepose med og krybe ned i for at holde varmen.”

Film: Mens vi venter

Da forestillingen i 2020 blev aflyst pga. Covid-19 bad instruktør Tobias Theorell solisterne optage en lille film. Eneste instruktion var, at filmen skulle være uden sang, og at solisten skulle være iført hospitalsskjorte. Her ses Marie Dreisigs fortolkning.

Biografi og cast

Se sangernes biografier og læs mere om det fulde cast til Rigoletto i Opera Hedeland her